Szanowni Rodzice.
Czas ,który musimy spędzić w domu z dzieckiem wcale nie musi być trudny , jeżeli nie macie już pomysłów na zabawę z dzieckiem , a nie chcecie żeby spędzało czas przed telewizorem proponuję kilka zabaw do wykorzystania w domu i wykonania razem z dzieckiem.
GRUPA I
Wierszyki z pokazywaniem
Części ciała
Rączki robią klap, klap, klap (klaszczemy w dłonie)
Nóżki robią tup, tup, tup. (tupiemy nóżkami)
Tutaj swoją główkę mam (pokazujemy na głowę)
I po brzuszku bam, bam, bam. (klepiemy się po brzuszku)
Buzia robi am, am, am (naśladujemy mlaskanie buzią)
Oczka patrzą tu i tam. (mrugamy oczkami)
Tutaj swoją główkę mam, (pokazujemy na głowę)
I na nosku sobie gram. (naśladujemy grę na trąbce)
Burza
Pada deszczyk, pada, pada (uderzamy palcem o podłogę),
coraz prędzej z nieba spada. (przebieramy wszystkimi palcami).
Jak z konewki woda leci (uderzamy całymi dłońmi o podłogę),
A tu błyskawica świeci… (prostujemy się i klaszczemy w dłonie nad głową).
Nagle grzmot !!! (Tupiemy stopami o podłogę).
I od nowa HOP (podskakujemy).
Śmieszne miny
Rób dokładnie to, co ja:
Skacz do góry – hopsasa,
Dookoła obróć się,
Klaśnij głośno w dłonie swe.
Tupnij nogą – tup, tup, tup,
Śmieszną minę do mnie zrób
I swą buzię pokaż mi.
Teraz wchodzisz Ty!
Dziecko i zabawa masami plastycznymi
Zabawa masami plastycznymi to naprawdę świetna zabawa, ale chodzi nie tylko o frajdę. Oto dodatkowe korzyści, które odniesie twoje dziecko:
- obserwując proces tworzenia, twoje dziecko uczy się kreatywności
- zabawa masą to świetny trening motoryki małej
- lepienie jest zarazem ćwiczeniem wyobraźni
- według niektórych źródeł, lepienie z mas plastycznych umożliwia współpracę półkul mózgowych, co prowadzi do rozwoju mózgu
- oczekiwanie na efekt w postaci twarde już masy uczy cierpliwości
- I już na koniec – to kolejny sposób na spędzenie razem czasu.
Zatem miski w dłoń.
Masa a’la ciastolina
Wszyscy dokładnie wiemy, czym jest ciastolina – nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że można ją robić samodzielnie. Zdecydowanie warto spróbować, bo rzecz jest godna polecenia.
Składniki na domową ciastolinę
- 0,5 szklanki mąki pszennej
- 0,5 szklanki wody
- 0,3 szklanki drobnej soli
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia
- 1 łyżka oleju
- barwnik spożywczy
- aromat zapachowy – opcjonalnie
- garnek
Przepis na domową ciastoliną
- Do garnka wlejcie wodę, dodajcie mąkę, sól, proszek i olej. Rozgrzejcie masę na kuchence, ostudźcie i podzielcie na kilka części.
- Do każdej części dodajcie inny barwnik – i już!
Warto pamiętać, że masa nie wyschnie, jeśli będzie prawidłowo przechowywana – wystarczy pudełko z pokrywką.
Dlaczego należy myć ręce- zabawa
Proste doświadczenie pokazujące dzieciom – dlaczego należy myć ręce:
Przygotuj:
Mleko
Pieprz zmielony
Mydło w płynie lub płyn do mycia naczyń
Patyczek higieniczny
Do talerzyka nalej trochę mleka , wsyp pieprz ( wirusy), patyczek higieniczny zamocz w mydle i wkładaj do talerzyka – razem obserwujcie co się będzie działo z pieprzem.
Inną dobrą zabawą z mlekiem będzie malowanie w mleku:
Potrzebne będą nam barwniki spożywcze, mleko ,patyczek higieniczny, płyn do mycia naczyń.
Do talerzyka z mlekiem dodajemy kilka kropel barwnika spożywczego w różnych kolorach, dziecko może kroplomierzem samo dozować i wybierać kolory, następnie zanurza patyczek zamoczony w płynie do mycia naczyń i obserwuje jak mieszają się kolory.
NAUCZYCIELKI Z GRUPY I
Grupa II
Wspólne śpiewanie piosenki „Maszeruje wiosna” dostępna pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY
Ćwiczenia grafomotoryczne
https://i.pinimg.com/originals/fb/db/b1/fbdbb126d7efffc70ad2566514a323b6.jpg
Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Leniwa cebulka” .
Powoli zbliżała się wiosna. Tak naprawdę chyba wcale jej się nie śpieszyło. Za oknem raz prószył śnieg, a raz kropił deszcz. Nic nie zapowiadało zmiany pogody, mimo że marzec powoli dobiegał końca. Pani poprosiła dzieci o przyniesienie do przedszkola plastikowych doniczek. Zaraz po śniadaniu grupa Olka wyruszyła do sklepu ogrodniczego i zakupiła cebulki. – Proszę pani, co będziemy robić z tymi cebulkami? – zapytała zaciekawiona Kasia po powrocie ze sklepu. – Kasiu, to właśnie na wiosnę co roku przyroda budzi się do życia. Jeżeli swoją cebulkę wsadzisz do doniczki z ziemią, po kilku dniach wykiełkuje z niej szczypiorek. – Ale chyba trzeba będzie ją podlewać – dodał Olek. – Zgadza się, Olku. Musimy także postawić nasze doniczki z cebulkami na parapecie najbardziej nasłonecznionego okna. Wszystkie rośliny potrzebują światła, inaczej nie urosną. Czyli roślinom potrzebne są ziemia, woda i światło. Kto już posadził swoją cebulkę – tak jak pokazywałam – może ją podlać i postawić na parapecie. Myślę, że gdy wiosna zobaczy nasze roślinki, od razu zagości u nas na dobre. – Moja na pewno wyrośnie pierwsza – przechwalał się Bartek. – Nie. Ja swoją lepiej podlałem – zawołał Maciek. – Ale moja była największa – dodał Olek. Minęło kilka dni. Wszystkie dzieci sumiennie podlewały kiełkujące roślinki i je porównywały. Olek bardzo się martwił, bo tylko jemu nie chciało nic wyrosnąć. – Jakaś leniwa ta twoja cebulka – żartował z Olka Bartek. – Spójrz, jaka moja jest duża. Olkowi zrobiło się bardzo przykro. Wszystkie doniczki zazieleniły się – z wyjątkiem jego. Chłopiec patrzył z zazdrością na rosnące roślinki. Zasmucony, poszedł bawić się samochodami. – Olek, chodź tu szybko – zawołała Kasia tuż przed obiadem. – Coś się zazieleniło w twojej doniczce. To na pewno szczypiorek! Wszystkie dzieci zaczęły z uwagą oglądać doniczkę chłopca. – To naprawdę szczypiorek. Hura! Nareszcie! – zawołał uszczęśliwiony. – A już myślałem, że tylko ja nie będę miał czym przywitać wiosny. – Widzicie, dzieci, warto było czekać – powiedziała pani. – W końcu nikt się tak nie cieszył jak Olek.
Rozmawiamy z dzieckiem na temat treści opowiadania. Pytamy , co jest potrzebne , żeby rośliny pięknie rosły?
Obserwacje przyrodnicze.
Jeżeli jest taka możliwość zakładamy dziecku „zielony ogródek” na parapecie.
W słoiczku przykrytym gazą umieszczamy cebulę. Zachęcamy dziecko do codziennej obserwacji rosnącego szczypiorku.
Zabawa o charakterze relaksacyjnym „Wiosenny masażyk” .
Zaświeciło słoneczko– wykonujemy posuwiste okrężne ruchy na środku pleców dziecka
ziemię powietrze ogrzewa- rozwartymi dłońmi wykonujemy faliste ruchy od lewej strony do prawej,
budzą się kwiaty, inne rośliny- opuszkami palców rysujemy kontury kwiatów,
pięknie kwitną drzewa- całą powierzchnią lewej dłoni i prawej dłoni wędrujemy z góry do dołu pleców, rysując pień drzewa,
Cieszą się zwierzęta– delikatnie uderzamy pięściami,
niedźwiadki, lisy, zające– naciskamy całymi dłońmi, naśladując kroki niedźwiedzia, delikatnie uderzamy opuszkami palców wskazujących, naśladując bieg lisa, delikatnie uderzają opuszkami wszystkich palców, naśladując skoki zająca,
wszystko się zieleni -delikatnie, ruchem pulsacyjnym, uciskajmy ramiona,
w lesie i na łące-wykonujemy ruchy okrężne całą powierzchnią dłoni,
a my idziemy na spacer– palcami wskazującymi obu rąk rysujemy ścieżkę,
wesoło biegamy, skaczemy– klepiemy dłońmi ramiona,
a kiedy wrócimy do domu– stukamy opuszkami palców wskazujących na przemian: lewą ręką i prawą ręką
malować wiosnę będziemy– przesuwamy rozwarte dłonie w różnych kierunkach.
NAUCZYCIELKI Z GRUPY II
Grupa III
- Budowanie figur geometrycznych płaskich i przestrzennych z wykałaczek,łącznie za pomocą plasteliny
- Odrysowanie dłoni i dorysowanie elementów,aby powstał obraz np.zwierzątko
- Malowanie na foli malarskiej-rozkładamy na podłodze i tworzymy
- Balonowe głowy-nadmuchujemy i malujemy markerami
- Kolarze – rysujemy trasę na podłodze,dużych arkuszach papieru trasę,i pstrykając palcami w plastikową nakrętkę po napoju musimy dojść do mety
- Skojarzenia – mama mówi np.słońce,dziecko – gorąco, mama – lato itd.
- Skoki przez drabinkę – paski z gazety układamy na podłodze,dziecko, później rodzic przeskakuje między szczeblami obunóż,jednonóż.
- NAUCZYCIELKI Z GRUPY III
Życzymy zdrówka !!!