Wszelkie pytania dotyczące naszej grupy prosimy kierować na adres:

ewa.przedszkole18@gmail.com

 

W nadchodzącym tygodniu będziemy rozmawiać
o dinozaurach.

 

 

W tym tygodniu wykonaliśmy takie prace plastyczne. 

 

 

 

W nadchodzącym tygodniu będziemy rozmawiać o zwierzętach domowych. 

 

W tym tygodniu wykonaliśmy prace plastyczne – Jesienne parasolki. Rozmawialiśmy również o Dniu Życzliwości i dostaliśmy ordery z okazji tego święta. 

 

 

 

 

TAK SIĘ PRZYGOTOWYWALIŚMY DO ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI.

W PONIEDZIAŁEK BĘDZIEMY NAGRYWAĆ FILM Z OKAZJI ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI, KTÓRY ZOSTANIE UMIESZCZONY NA STRONIE INTERNETOWEJ PRZEDSZKOLA. W TYM DNIU TJ. 09.11.2020R. (PONIEDZIAŁEK) PROSIMY O PRZYNIESIENIE STROJÓW GALOWYCH.

 

UPRZEJMIE ZWRACAMY SIĘ Z PROŚBĄ DO RODZICÓW O ODBIERANIE TELEFONÓW Z PRZEDSZKOLA. 


PRZYPOMINAMY RÓWNIEŻ O MOŻLIWOŚCI ZAKUPU KOMPLETÓW ZDJĘĆ (KALENDARZ+2 ZDJĘCIA PORTRETOWE) W CENIE 28ZŁ. O TERMINIE WYKONANIA ZDJĘĆ POINFORMUJEMY  W PÓŹNIEJSZYM CZASIE. 

 

W TYM TYGODNIU STWORZYLIŚMY DOTYKOWE TABLICZKI.


TAK PRACOWALIŚMY Z LITERKĄ ,,Mm”.
 
W nadchodzącym tygodniu:
* nauczymy się “Katechizmu Polskiego Dziecka”
– Kto Ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak Twój?
– Orzeł Biały.
– Gdzie Ty mieszkasz?
– Między swymi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę!
* będziemy śpiewać Hymn Polski – 10.XI g.11.11
* poznamy symbole narodowe ( filmik – https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A )
* będziemy wyszukiwać litery które już znamy (aA,oO,mM,eE) w gazetach,książkach itp. oraz wyrazów zaczynających się na daną literę.Dzielimy wyrazy na sylaby i próbujemy dzielić wyraz na głoski.
* liczymy,porównujemy liczebność zbiorów,rozpoznajemy liczby od 1 do 4 .
* zrobimy kotyliony na Święto Niepodległości
* no i będziemy się przede wszystkim duuuużo i dobrze bawić.
Pozdrawiamy Pani Ola i Pani Ewa
TEMATYKA REALIZOWANA

W LISTOPADZIE:

 

1. Nasze zmysły
2. Polska, Moja Ojczyzna

3. Jesienne nastroje
4. Moje zwierzątko domowe

DZIECKO:

  • nazywa części ciała
  • nazywa zmysły
  • zna symbole i barwy  narodowe
  • recytuje wiersz ,,KATECHIZM POLSKIEGO DZIECKA”
  • śpiewa ,,Hymn Polski”
  • przestrzega norm i zasad obowiązujących w grupie, realizacja programu ,,Wychowanie do wartości”
  • rozpoznaje i wskazuje liczbę 4
  • wymienia charakterystyczne cechy jesiennej pogody
  • porusza się w rytm muzyki
  • wykonuje estetyczne prace plastyczne
  • wypowiada się cały zdaniami
  • rozwiązuje zagadki
  • rozpoznaje i nazywa prostokąty
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta domowe
  • zna obowiązki właściciela zwierząt
  • zna specyfikę pracy weterynarza w ramach realizacji programu preorientacji zawodowej

ROZWIJANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH:
matematycznych, przyrodniczych, społecznych, umiejętności uczenia się. 

 

W codziennej pracy realizujemy programy: MPPL, ,,Bezpieczny przedszkolak”, ,,Wychowanie do wartości”, ,,Preorientacja zawodowa”. 

Z OKAZJI ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI DZIECI ZAŚPIEWAJĄ HYMN POLSKI. NAGRANIE BĘDZIE DOSTĘPNE NA STRONIE INTERNETOWEJ PRZEDSZKOLA. 
TEMATYKA REALIZOWANA
W PAŹDZIERNIKU
1.Jesień w sadzie
2.Jesień w ogrodzie
3.Zwierzęta jesienią
4.O sobie samym
5.Nasze zmysły
DZIECKO:
  • rozpoznaje i nazywa owoce i warzywa
  • rysuje,koloruje,maluje wykorzystuje różne techniki w plastyce
  • opowiada historyjkę
  • aktywnie uczestniczy w zajęciach ruchowych
  • określa pierwszą głoskę w wyrazach,dzieli wyraz na sylaby
  • porównuje liczebność zbiorów,rozpoznaje cyfrę 1,2
  • nazywa zmysły
  • nazywa części ciała
  • obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie
  • zna piosenkę “Jesień w ogrodzie” – interpretuje ruchem treść piosenki
  • zna podstawowe kroki tańca “krakowiak”

TEMATYKA  REALIZOWANA WE WRZEŚNIU

  1. Pierwsze dni w przedszkolu
  2. Moja grupa
  3. Droga do przedszkola
  4. Nadeszła jesień

DZIECKO:

  • ZNA IMIONA KOLEŻANEK I KOLEGÓW Z GRUPY
  • ZNA I PRZESTRZEGA ZASAD OBOWIĄZUJĄCYCH W SPOŁECZNOŚCI PRZEDSZKOLNEJ
  • OBSERWUJE ZMIANY ZACHODZĄCE W PRZYRODZIE JESIENIĄ
  • ZNA SŁOWA I MELODIĘ PIOSENKI „KOLOROWE LISTKI”
  • BEZPIECZNIE PORUSZA SIĘ PO CHODNIKU, PRZEKRACZA JEZDNIĘ W MIEJSCU DO TEGO WYZNACZONYM
  • UCZESTNICZY W ZABAWACH RUCHOWYCH W SALI I NA PODWÓRKU, DOSKONALI SPRAWNOŚĆ RUCHOWĄ
  • SAMODZIELNIE ROZBIERA SIĘ I UBIERA
  • KORZYSTA Z KĄCIKÓW ZAINTERESOWAŃ W SALI, ODKŁADA ZABAWKI NA SWOJE MIEJSCE.

DRODZY RODZICE

Od 1  września rozpoczynamy kolejny rok szkolny jakże inny od poprzednich.

Pierwsze dni  a nawet tygodnie upłyną dzieciom  pod znakiem adaptacji do nowej rzeczywistości przedszkolnej, zgodnej z reżimem sanitarnym, ponieważ większość dzieci nie uczęszczała do przedszkola od marca.

Prosimy rodziców o wsparcie nas, i wykorzystanie ostatnich wolnych  wakacyjnych chwil, do omówienia z dziećmi najważniejszych zagadnień związanych z przestrzeganiem reżimu (przede wszystkim zwrócenie uwagi na sposób właściwego mycia rąk).

W miarę możliwości, część  zajęć  organizowanych będzie na   świeżym powietrzu  zgodnie z wytycznymi   przeciwepidemiologicznymi Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 2 lipca.

Bardzo prosimy rodziców o zapoznanie się z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w naszym przedszkolu (zakładka  „Aktualności „) i przestrzeganie ich każdego dnia.

Zachęcamy Państwa do częstego odwiedzania strony internetowej przedszkola i przypominamy o możliwości kontaktu mailowego. W ramach przypomnienia, aktualne adresy  mailowe poszczególnych grup, umieszczone będą w zakładce „Aktualności” we wtorek 1. 09. 2020.

 

Kochane Dzieci

Czekamy na Was już 1 września

CZERWIEC W GRUPIE III

Wszelkie pytania dotyczące naszej grupy prosimy kierować na adres:
ewa.przedszkole18@gmail.com

Witajcie kochane przedszkolaki!

Zapraszamy do zabawy i nauki w tygodniu poprzedzającym wakacje.

Poniedziałek 22. 06

  1. Zapraszamy do zabawy muzyczno – ruchowej „Ręce do góry”.

https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A&list=RDOmAZquWgp9A&start_radio=1

  1. Wysłuchanie piosenki ,,Bezpieczne wakacje”.

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM&fbclid=IwAR1WRYmKDp0qAZH0G4umvMMPLOuYjFBbUPo6ycnJcAloLWpIiHxC3BcfOyM

Wtorek 23. 06

  1. 1. Zabawy konstrukcyjne – Transport.Pojazdy i klocki. Dzieci budują z klocków różnego rodzaju konstrukcje związane z pojazdami: garaże, tory kolejowe, stacje, porty, ulice. Mogą również poszerzyć zakres budowy o hotele, domy itp.

 

  1. Podczas spacerów i wycieczek zapraszamy do zbierania kamyczków o ciekawych kształtach i malowania ich.

https://moi-mili.pl/jak-mozna-pomalowac-kamienie-czyli-moi-mili-kreatywnie/?fbclid=IwAR3CF_HP6zHdXKm2OIQE9hx8g0fcPeR0wLEix57dNJ5GN-fKEiVhc0fLtQQ

Środa 24. 06

  1. Zapraszamy do obejrzenia bajeczki: „Bezpiecznie w górach”

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio&fbclid=IwAR0Mb5-LtwGq1yixmM-Qu_ooL4eU_n7jK70KtHERUQ9DO8PxSuh5TlvCPdI

 

 

  1. Gry interaktywne. Ćwiczymy spostrzegawczość

https://view.genial.ly/5ed6040a5d5bf80d8a79dcae?fbclid=IwAR2cPxfxKx0i19cP8vV_2IQlPLEPhJWsuWV2MCkyFKpEBw0Mb5_Bgz7KD0Y

https://view.genial.ly/5ed428da6a01c811e66ee69f?fbclid=IwAR1dZJVJAdF5rLUO8MGr8ROVV7BOWnT9QXsAFuZFBOL_A8uWJsfuK-0hBw0

Czwartek 25. 06 

  1. Praca plastyczna: „Kolorowe Papugi”

Potrzebne: farby, talerzyk papierowy, klej, nożyczki, bibuła

Pomaluj farbami na kolorowo talerzyk. Przetnij go na pół. Połącz ze sobą za pomocą kleju. Doklej kolorowy ogon z kawałków bibuły.

https://pl.pinterest.com/pin/691935930225268685/?nic_v1=1aRBokACVxBmtVlWM3L9Sqd2GyZ26f1ss5GijCSwXo3JIIegpJ0Ju9NpyQbK2cQkHj

  1. Ćwiczenia małej motoryki – W lodziarni.
    Potrzebne: Kolorowe waciki kosmetyczne, pęseta  lub szczypce kuchenne, kostka do gry, kubeczek.
    Dziecko rzuca kostką, liczą, ile oczek wskazała. Wkłada do swojego kubeczka za pomocą pęsety
    lub szczypiec, tyle kulek z wacików kosmetycznych, ile oczek wskazała kostka.
  2. Ilustrowanie piosenki ruchem:

https://www.youtube.com/watch?v=JEvAczwCSIg

Piątek 26. 06

  1. Zagadki słuchowe: Czym będziemy podróżować? Rozpoznajcie dźwięki i nazywajcie pojazdy- nazwy dzielimy na sylaby z wyklaskiwaniem.

Samochód https://freesound.org/people/FreqMan/sounds/20049/

Samolot https://freesound.org/people/InspectorJ/sounds/428086/

Statek/ Łódź https://freesound.org/people/Pfannkuchn/sounds/360631/

Pociąg https://freesound.org/people/felix.blume/sounds/166086/

  1. . Posłuchajcie piosenki „”Bursztynek” Fasolki https://www.youtube.com/watch?v=jEAtQKYCXQ8, próbujcie powtarzać i śpiewać słowa refrenu.

Tekst piosenki:

Kiedy już trzeba będzie powiedzieć cześć,
Kiedy już lato pęknie i spadnie deszcz,
Co Ci dać przyjacielu mych słonecznych dni,
Żeby czas nie zamazał tych wspólnych chwil.

Bursztynek, bursztynek znalazłam go na plaży,
Słoneczna kropelka, kropelka złotych marzeń,
Bursztynek, bursztynek położę Ci na dłoni,
Gdy spojrzysz przez niego mój uśmiech Cię dogoni…

Kiedy znów się spotkamy za wieków sześć,
Kiedy znów powiesz do mnie po prostu cześć.
Może nawet nie poznam przez chwilę Cię,
Ale ty wtedy prędko wyciągniesz ten.

Bursztynek, bursztynek znalazłam go na plaży,
Słoneczna kropelka, kropelka złotych marzeń,
Bursztynek, bursztynek położę go na dłoni,
Gdy spojrzysz przez niego mój uśmiech Cię dogoni…

Bursztynek, bursztynek znalazłaś go na plaży,
Słoneczna kropelka, kropelka złotych marzeń,
Bursztynek, bursztynek położę go na dłoni,
Gdy spojrzysz przez niego mój uśmiech Cię dogoni…

KARTY PRACY DO UZUPEŁNIENIA :

STR. 58 i 59 – przeliczanie – co pakujemy do walizki

STR. 60 – połącz zdjęcia z krajobrazem

STR. 61 – pokoloruj obrazek

STR. 62 – przeczytaj z rodzicem

ŻYCZYMY WSPANIAŁYCH WAKACJI!

Pozdrawiamy serdecznie.

Propozycje zabaw i zajęć na 15 – 19.06

Poniedziałek 15. 06

  1. .Latem najchętniej wypoczywamy nad wodą. Zawsze pamiętajcie o przestrzeganiu zasad bezpiecznego wypoczynku.

Bezpieczeństwo nad wodą.

https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA

 

  1. Zabawa plastyczna oraz rozwijająca sprawność:

„Łowienie rybek klamerkami”.

Najpierw malujemy makaron (duże muszelki) farbami lub flamastrami, a potem dziecko klamerką próbuje „złowić” rybki.

https://www.youtube.com/watch?v=65O16scyGLw

  1. Ćwiczenia rozwijające pamięć i spostrzegawczość „Na plaży”

https://www.youtube.com/watch?v=kb4rKOT6UAs

Wtorek 16. 06

  1. Zabawa dydaktyczna „Przeciwieństwa , czyli wyrazy przeciwstawne”.

9https://www.youtube.com/watch?v=QhBK5z2ERP8

  1. Wesoła zabawa ruchowa dla całej rodziny:

https://www.youtube.com/watch?v=Bwi8nn9dB1g

Środa 17. 06

  1. W tym tygodniu proponujemy piosenkę „Już wkrótce wakacje”

https://www.youtube.com/watch?v=By6dA9peBi4

  1. Praca plastyczna ,,Pocztówka z wakacji”

Stwórz własnego pomysłu pocztówkę z wakacji.

Technika pracy : dowolna. Liczy się pomysł.

Przykładowe prace:

https://wczesnoszkolni.pl/wp-content/uploads/2016/09/wspomnienia-z-wakacji-2.jpg

  1. Zagadki wakacyjne

Na małych krzaczkach
w promieniach słonka dojrzewają.
Są słodkie i pyszne
i czerwony kolor mają./truskawki/

Jakie to na drzewie
dojrzewają przysmaki,
które lubią jeść dzieci,
dorośli i szpaki. /czereśnie/

By je zerwać z drzewa
najlepiej wstać wcześnie,
bo nie tylko dzieci
lubią jeść ../.czereśnie/

Babcia pestki z nich wydłubie
i sok słodki z nich wyciśnie,
albo kompot ugotuje,
lub do ciasta doda…/wiśnie/

Gdy tylko lato się zaczyna
na krzaku dojrzewa /malina/

Mnóstwo w niej witamin
i kształt ma kuleczki.
Najsmaczniejszy i najzdrowszy
sok z czarnej …/porzeczki/

Duża i dmuchana;
Bardzo kolorowa.
Hop! Do góry lubi latać.
To piłka /plażowa/.

Zamek z piasku z nią zbudujesz,
chociaż cała plastikowa.
Po zabawie -obok grabek
w wiaderku się chowa. /łopatka/.

W wodzie zawsze je zakładam,
Przez ręce, głowę.
Już się teraz nie utopię.
Bo mam koło /ratunkowe/.

Gdy słońce mocno świeci
To wtedy nam się marzy
By koc szybko rozłożyć
Na piaszczystej /plaży/.

Wody wcale się nie boi;
Lubi pływać po jeziorze.
Ale są potrzebne wiosła,
By nas fala lepiej niosła. /łódka/

Czwartek 18.06

  1. Opowiadanie ,,Wakacyjne podróże Olki i Ady” Barbary Szelągowskiej

https://www.youtube.com/watch?v=TaxwjOL1TxYlink do opowiadania audio

Wysłuchaj i odpowiedz na pytania:

  • O czym marzyła od dawna Ada?
  • Czym lubiła się bawić Ada?
  • Gdzie wybrali się Ada i Olek z rodzicami na wakacje?
  • Do czego podobne są Włochy?
  • Co ciekawego robiła rodzina na wakacjach?
  • Co wydarzyło się z misiem Ady Dinusiem?
  • Jakiej potrawy włoskiej spróbowała rodzina podczas wakacji?

 

  1. Zabawa rytmiczno-ruchowa ,,Oto Morze Bałtyckie jest”

https://www.youtube.com/watch?v=gsm9znBUjZc- film instruktażowy

 

Piątek 19. 06

  1. Gimnastyka buzi i języka- zabawy logopedyczne.

https://www.youtube.com/watch?v=zxf6rT_3DUc film instruktażowy

Naśladuj ćwiczenia pokazane na filmie.

  1. Lody –  prosta praca plastyczna z wykorzystaniem wacików kosmetycznych

https://dzieciakiwdomu.pl/2015/07/lody-praca-plastyczna-na-upalne-dni.html

  1. Zapraszamy dzieci do wesołych zabaw inspirowanych samorzutną aktywnością

Odpoczywajcie,bawcie się radośnie.Całuski do zobaczenia!!!!!!!!!!!!!

 

 

Propozycje zabaw i zajęć na 8 – 10.06
                           NASI ULUBIEŃCY
PONIEDZIAŁEK
  • Posłuchajcie piosenki “Każdy ma jakiegoś bzika” (https://www.youtube.com/watch?v=qaWtNwrKTpk).
  • Jakie zwierzątka występowały w piosence?Gdzie one mieszkają?Czy wy macie w domu zwierzątko?Opowiedzcie o nim,opiszcie jego wygląd.Co musimy zapewnić zwierzętom,które mieszkają z nami?
  • Podzielcie na sylaby nazwy zwierząt,które mogą mieszkać z nami.Podzielcie nazwy na głoski – rodzic głoskuje – dziecko powtarza (k-o-t).
  • Zabawa ruchowa z elementami ortofonicznymi”Jesteśmy zwierzątkami” – rodzic “czaruje”
 Abrakadabra,hokus-pokus,
 obracam się na pięcie,
 pałeczką robię zaklęcie,
 niechaj dzieci nie czekają,
 tylko w……. się zmieniają.  (wymieniamy: pieski-chodzą na czworaka,węszą,szczekają
                                                             kotki – kocie grzbiet, ruchy,miauczą
                                                             papugi – skaczą obunóż,powtarzają wyrazy itd.)
  • Rozwiązywanie zagadek:
1.Któż ma swe piórka takie kolorowe?
   Któż ta tak śmiesznie przechyla głowę?
   Chętnie dużo mówi,okiem swoim mruga
   Jeśli mieszka w klatce,to pewnie……        (papuga).
2.Kosmate futerko,oczka jak paciorki
   w bębenku wciąż biega,podobne do norki.  (chomik)
3.Małe kolorowe,żyją w szklanym domu
   choć nie mają głosu nie wadzą nikomu.      (rybki)
4.Co to za zwierzę jedyne na świecie
   śmieje się ogonem,myślę,że już wiecie.     (piesek)
5.Zagadka to będzie niedługa
   wlazł na płotek i mruga.                            (kotek)
  • Zabawy wg.pomysłów dzieci – “Budujemy domki dla zwierząt”(np.z klocków).
  • Wyszukiwanie w czasopismach ilustracji zwierzątek domowych – wycinanie ich.(będą potrzebne na zabawy w środę).
WTOREK
  • Posłuchajcie piosenki “Cztery łapy” – (https:www.youtube.com/watch?v=2JJ-pSJuG1w)
  • Obejrzyjcie w książeczkach zdjęcia różnych ras psów – porównajcie ich wielkość,wygląd,budowę (głowa,tułów,4 łapy,ogon).Ciało psa pokryte jest sierścią.W jakim kolorze?
  • Posłuchajcie wiersza “Poszły pieski do lekarza”
      Poszły pieski do lekarza,czasem pieskom to się zdarza,
      Alfa czuł się bardzo chory,mówił,że go brzuszek boli.
      Nie mógł jeść i pić też nie,ciągle mówił,że mu źle.
      Weterynarz pieska zbadał,kilka pytań jemu zadał
      i już wiedział w czym przyczyna,co zbroiła mała psina.
      Alfa wypił mleczko kwaśne,myśląc,że szybciutko zaśnie.
      Może ktoś powie “nie wierzę”- jemy tylko rzeczy świeże.
  • Jak nazywa się osoba,która leczy zwierzęta?W jaki sposób musimy się opiekować zwierzętami?(jedzenie,spacer,zabawa,czynności higieniczne,opieka lekarska).Czy można pogłaskać obcego psa?
  • Ćwiczenia słownikowe – mówimy zdaniami rozwiniętymi : Przyjaciel zwierząt nie może…Przyjaciel zwierząt powinien….
  • “Mój przyjaciel pies” – potrzebujemy farby,kartkę kawałek gąbki.Wzór wykonanie (https://dzieciakiwdomu.pl/2018/06/pieski-prosta-praca-plastyczna-dla-dzieci.html).
  • Potańczcie przy piosence “Pieski małe dwa” – śpiewajcie refren wspólnie.(si bon,si bon tra la la la).
ŚRODA
  • Zabawa “Jakie to zwierzę?”- rodzic na zmianę z dzieckiem opisuje wygląd dowolnego zwierzątka i odgadują (o kim mówię).
  • Bajka – Jakie odgłosy wydają zwierzęta (https://www.youtube.com/watch?v=ghDIORhcjDO). Powtórzcie te odgłosy.
  • Zabawa matematyczna – 2 różnego koloru kartki,wycięte w poniedziałek zwierzątka,figurki zwierząt z plastiku.Zastanówcie się jak możemy posegregować zwierzęta?czym się różnią?Układamy na kartkach:
-zwierzęta,które mają 4 nogi,
-mają pióra,
-maja sierść,
-mają łuski itp.  Za każdym razem przeliczamy i porównujemy ilość zwierząt na każdej kartce.
  • Obejrzyjcie film “Rybki akwariowe w sklepie zoologicznym””Discus” (https://www.youtube.com/watch?v=EsBPYuNemsQ).
  • Jak zbudowana jest rybka?(ma łuski,płetwy,ogon).
  • “Moje akwarium” – potrzebujemy pudełko po butach,kolorowe kartki.Instrukcja wykonania – (https://www.youtube.com/watch?v=XHOP42d-qtY). Myślę,że Wasze akwarium jest piękne!!!!!
  • “Zwierzęta,których nie ma ‘-kształcenie logicznego myślenia,odróżnianie zjawisk naturalnych od baśniowych.Czy znacie jakieś zwierzęta z bajek,które tak naprawdę nie istnieją?(“złota rybka'”kot w butach”……..
  • Obejrzyjcie bajkę “Złota rybka” (https://www.youtube.com/watch?v=Hf57ddFwL2Q).
A teraz czeka Was dłuuuuuugi weekend.Odpoczywajcie,bawcie się radośnie.Całuski do zobaczenia!!!!!!!!!!!!!
Kochane dzieci – z okazji Dnia Dziecka życzymy Wam zawsze uśmiechniętej buzi,wesołej zabawy i mnóstwa słodkich całusków.Ciekawych bajek czytanych na dobranoc i zawsze kolorowych snów,żeby dzieciństwo trwało jak  najdłużej
– P.Asia i P.Ewa.
                          Wszystkie dzieci nasze są “
                         Propozycje zabaw i zadań 1 – 5 .06
PONIEDZIAŁEK
WTOREK
Posłuchajcie wiersza “O prawach dziecka”
Niech się wreszcie każdy dowie
i rozpowie w całym świecie,
że dziecko to także człowiek
tyle,że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni
chcąc wielu dzieciom los odmienić
stworzyli dla was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
spróbujcie dobrze zapamiętać.
Nikt mnie na siłę nie ma prawa zmuszać do niczego,
a szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego,co mnie zaciekawi
i mam prawo sam wybierać,z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać,krzywdzić,bić,wyzywać
i każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Mogę żądać,żeby każdy uznał moje prawa,
a gdy różnię się od innych,to już moja sprawa.
Tak się w wiersze poukładały  
prawa dla dzieci na całym świecie.
Byście w potrzebie z nich korzystały
najlepiej jak umiecie.
  • Rozmowa na temat wiersza – jakie prawa mają dzieci?a czy dzieci mają też obowiązki?
  • Wykonanie plakatu “Dzieci świata” – wycinamy z czasopism zdjęcia przedstawiające dzieci różnej narodowości.Podzielcie się spostrzeżeniami na temat ich wyglądu ich emocji widocznych na zdjęciach.(co to są emocje?pamiętacie?to może być radość,smutek,złość,przerażenie).Dlaczego dzieci czasami bywają smutne?Naklejcie na dużą kartkę wasze ilustracje …. i plakat gotowy.
  • “Wodny masaż” -dzieci w rytm muzyki rysują na plecach rodzica:kropki,kreski pionowe,poziome,linie faliste.Na koniec potrząsają dłońmi jakby strzepywali wodę z rąk.
  • Zabawy z wodą i piaskiem(mąką)-zabawy badawcze.przygotujcie 3 miseczki z wodą,papierowe łódeczki,tacę z piaskiem,słomki.1.Puszczamy łódki na wodę i dmuchamy w nie.2.Lekko uderzamy dłonią w powierzchnię wody.3.Dmuchamy przez słomki w wodę.4.Rysujemy palcem na tacy z piaskiem kreski,fale,kropki.
  • Zabawa rozwijąjąca słuch fonematyczny – wymyślanie imion na podaną sylabę.
ŚRODA
  • Obejrzyjcie bajkę “Brzydkie kaczątko” (https://www.youtube.com/watch?v=AJ2p7X31xKV).
  • Porozmawiajcie o filmie.Czy kaczuszki mały prawo wyśmiewać się z “brzydkiego kaczątka?Macie rację!Każdy z nas jest inny,każdy ma inne potrzeby,wygląd i każdy chce być akceptowany w grupie.TOLERANCJA – słowo,które mówi o wyrozumiałości na odmienność.My musimy szanować innych,bez względu na ich wygląd (kolor skóry). Szanujemy uczucia innych,ich obyczaje.
  • Zabawa “Miłe powitanie” -maszerujemy po pokoju w rytm muzyki,na przerwę w muzyce – witamy się miłymi gestami (uśmiechamy się,przytulamy itp.).
  • Posłuchajcie wiersza J.Koczanowskiej “Przyjaciel”
Nie musisz mieć przyjaciół stu,
nie musisz mieć dziesięciu,
wystarczy,byś jednego miał,
a to już wielkie szczęście.
Przyjaciel to jest taki ktoś
kto zawsze cię zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy się,
gdy źle – pocieszyć umie.
Przyjaciel to jest taki ktoś
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go,bo z tobą jest,
gdy coś ci się nie powiedzie.
  • Ilu przyjaciół wystarczy mieć?Kogo możemy nazwać przyjacielem?Kto jest twoim przyjacielem?Co to znaczy być dobrym kolegą,przyjacielem?
  • “Obrazek dla przyjaciela” – praca plastyczna.Potrzebujemy podstawkę od pudełka po czekoladkach – we wnętrzu tworzymy dowolną kompozycję.
  • Gimnastyka – zabawy ruchowe dla dzieci (https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w).
CZWARTEK
  • Obejrzyjcie prezentację multimedialną “Dzieci świata” (https://slideplayer.pl/slide/10808711).
  • Karta pracy str.56 – czym się różnią ludzie na świecie (kolor skóry,wygląd,ubiór,mówią innym językiem).Jakie są dzieci na całym świecie?Co wszystkie dzieci lubią robić?.
  • Zabawy matematyczne z kolorowymi patyczkami.
układanie z patyczków figur geometrycznych,
– segregujemy patyczki na grupy wg.kolorów,
– przeliczamy patyczki w każdym kolorze,
– dokładanie,odkładanie (2 czerwone+3 żółte – ile to razem i podobne działania)
– układamy z patyczków obrazek (domki,autka i co tylko chcecie).
  • Zabawa światłem i cieniem – karton umieszczamy na ścianie,włączamy lampkę – dziecko stoi profilem na tle kartonu – rodzic odrysowuje jego profil.Następnie dziecko może dorysować szczegóły – np swoje włosy.
PIĄTEK
  • Zabawa “Powiedz miłe słowa” – na zmianę raz dziecko,raz rodzic,mówią sobie coś miłego.
Posłuchajcie wiersza Agaty Widzowskiej “Dzieci na ziemi”
Na kuli ziemskiej bawią się dzieci,
cieplutkie słonko dla nich wciąż  świeci,
a księżyc mruga oczkiem na niebie
do wszystkich ludzi,również do ciebie.
Zulu z Afryki chodzi po drzewach,
a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.
Eskimos Budu  gra w piłkę z foką,
na słoniu jeździ Hindus Namoko.
Dzieci się różnią kolorem skóry,
jednak są dumne ze swej kultury
i choć w dziwacznych mówią językach,
pragną się bawić,tańczyć i brykać!
Inka i Zulu,Bubu,Namoko –
chcą być kochane,śmiać się szeroko,
jeść smakołyki,dbać o zwierzęta,
a zamiast wojen mieć tylko święta!
Niech wam się spełnią wszystkie marzenia-
tak,robiąc obrót,powiada Ziemia.
  • Rozmowa na temat wiersza.O kim była mowa w wierszu?Co to znaczy,że dzieci na całym świecie są takie same?Jakie imiona miały dzieci w wierszu?
Zabawy dzieci z różnych stron świata.
– Japonia – odszukajcie na mapie – naśladujcie ruchy karate,
– Afryka – zatańczcie taniec przy rytmach afrykańskich bębnów,
– Arktyka – kładziemy się na kocu i poruszamy się po pokoju jak foki.
  • Karta pracy str.57 – zabawy dzieci.
  • “Meksykańskie ponczo” – praca plastyczna.Ponczo to rodzaj męskiego okrycia wierzchniego,wykonanego z prostokąta z otworem na głowę po środku ,najczęściej z kolorowych pasków.Potrzebujemy:kolorowe kartki,klej,nożyczki.Dzieci wycinają kolorowe paski,układają i naklejają na kartce.Składają kartkę na pół i wycinają po środku otwór.Gotowe!!!
  • Zabawa “Koncert życzeń”- Dzieci na zmianę z rodzicami wyrażają życzenia (np.życzę sobie żebyś podskoczył 3x,żebyś zaśpiewał piosenkę itp).
POZDRAWIAM KOCHANE DZIECI I ICH RODZICÓW !  
DO ZOBACZENIA!!!!!!!
Witam Was serdecznie.To będzie bardzo miły tydzień,mimo zapowiedzi deszczowej pogody,bo
NAJWAŻNIEJSZA JEST RODZINA
Przesyłam Wam zadania na najbliższy tydzień 25 -29 maj
PONIEDZIAŁEK
Posłuchajcie wiersza:
Jaka jest moja rodzina?
 Wam opowiem,już zaczynam.
Moja mama zabiegana już od rana,
Sprząta,pierze i prasuje
 Również obiad ugotuje.
 Tata ciągle jest zajęty,
 reperuje różne sprzęty,
 komputery i programy,
 które teraz wszyscy mamy.
 Mój brat uczy się już w szkole,
 a ja mam swoje przedszkole.
 Choć rodzice są zajęci
 mają dla nas czas i chęci.
 Dziadki,babcie o nas dbają,
 wszyscy w koło się kochają.
 Kiedy ktoś kłopoty ma,
 to rodzinka radę da!
 Kiedy smutno mi i źle ,
 zawsze ktoś przytuli mnie.
 Bo w rodzinie wielka siła,
 chcę by zawsze ona była.
 Mam nadzieję,że już wiecie,
 że RODZICE TO NAJWIĘKSZY SKARB NA ŚWIECIE!
  • Powiedzcie – o jakich członkach rodziny mowa jest w wierszu?Jakie obowiązki ma tata,mama?Czym jest rodzina wg.autora wiersza?A jaka jest Wasza rodzina?Na pewno najcudowniejsza!Czym w pracy zajmuje się tata,mama?Jak się nazywa zawód mamy i taty?
  • Zabawa ruchowa “ciasteczko dla mamy”- przenosimy ciasteczko-klocek na talerzyku,starając się,żeby nie spadł.
  • Ćwiczenia słownikowe – dzieci opisują – jaka jest moja mama?tata?jak wyglądają?Dzielimy wyraz mama,tata na sylaby – zwróćcie uwagę,że te wyrazy składają się z 2 takich samych sylab.
  • Portret mamy lub taty.Przypomnijcie sobie jak rysowaliśmy portrety babć i dziadków – Najpierw okrągła głowa,oczy brwi,nos,usta,kolor włosów,może okulary,wąsy,broda?
  • Zabawa słuchowa” O kim mówię?”.Rodzic opisuje wybrana osobę z rodziny,dziecko zgaduje – kto to.
WTOREK
  • Zabawa rozwijająca zmysł dotyku.W worku są różne przedmioty używane przez mamę i tatę (pomadka,krawat itp.).Dzieci za pomocą dotyku rozpoznają i nazywają te przedmioty,określają do czego służą.
  • Wytnijcie kilka różnej wielkości serduszek i naklejcie je na kartkę.Serduszka mogą być płatkami kwiatków,dorysujcie łodyżki i listki.Tak piękną laurkę podarujcie mamie.
Posłuchajcie piosenki,spróbujcie zapamiętać refren i zaśpiewajcie rodzicom.(ZoZi-Dziękuję Mamo!Dziękuję Tato! https:www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE).
Uczyliście mnie chodzić,
uczyliście mnie mówić
jak się zachowywać
jak zwracać się do ludzi.
Ja mogę na was liczyć
wiem,że mi pomożecie.
Najlepszych mam rodziców,
na całym wielkim świecie.
Dziękuję mamo,dziękuję tato,
za każdą zimę,za każde lato.
dziękuję mamo,dziękuję tato,
za to,że macie dla mnie czas.
Bardzo kocham Was.
A najpiękniejsze chwile,
są kiedy mnie tulicie,
dajecie mi buziaki,
idziemy tak przez życie.
Co mogę dla Was zrobić?
Jak mogę się odwdzięczyć?
Jesteście w moim sercu,
będziecie w mej pamięci.
  • Kim są dla dzieci mama i tata?Za co dziękujemy rodzicom?
  • Karta pracy str.53 – rysujemy po śladzie bez odrywania ręki.
  • Ćwiczenia oddechowe “Wąchamy kwiatki” – wdech-nosem,wydech-ustami.
  • Ćwiczenia słownikowe “Moi rodzice są kochani bo…”Z tatą najchętniej robię…” Z mamą lubię…”Lubię być w domu,bo…”
  • A teraz przytulcie się do mamy i zatańczcie razem w dniu Mamy Świeta (https://www.youtube.com/watch?v=bKP4q9tyPIg) – Dla Ciebie Mamo.
ŚRODA
  • Rozpoznawanie i nazywanie zawodów.Dzieci ogladają książeczki,czasopisma,wyszukują obrazki przedstawiające kobiety i mężczyzn przy pracy.Przypominamy sobie nazwy zawodów.
  • Porozmawiajcie z rodzicami o ich pracy.Co robią?Czym się zajmują?Co lubią robić rodzice?
  • Praca z obrazkiem.Dzieci oglądają dowolny obrazek,opowiadają o nim.Następnie rodzice przecinają obrazek na 5-7 części.Zadanie dzieci jest złożenie obrazka i naklejenie na kartce.
  • Zabawa ruchowa “Tato,mamo ile mam zrobić kroków?”- dziecko stoi naprzeciw rodzica w pewnej odległości.Na zadane pytanie rodzic mówi np.5 tip-topów,2 duże itd.Dziecko głośno liczy.
  • Karta pracy str.54 -prezenty dla mamy i taty.
  • Zabawa “Skojarzenia” -Rodzic wymienia nazwę zawodu,dziecko wymienia przedmiot,który kojarzy się z tym zawodem np.kierowca-auto itd
CZWARTEK
  • Zabawa naśladowcza-improwizacje taneczne przy dowolnej muzyce.Na przerwę w muzyce – dzieci wykonują dowolną czynność (np.odkurzają) i tak kilka razy.
  • Zabawy matematyczne – mierzenie wzrostu członków rodziny.Określanie kto jest najwyższy,najniższy?
  • Karta pracy str.55 – co robię z mamą,tatą?jak najbardziej lubię spędzać czas?
  • Narysujcie swoja rodzinę .Pamiętajcie kto jest najwyższy,średni,najniższy.
  • Pobawcie się ze swoimi maskotkami “w rodzinę” – opiekujcie się nimi tak jak wami opiekują się rodzice.Ugotujcie im obiadek,pobawcie się z nimi,pośpiewajcie.
  • zabawa słuchowa,artykulacyjna _ “Głuchy telefon” biorą udział wszyscy członkowie rodziny.Pierwsza osoba na ucha mówi jakiś wyraz,i po kolei powtarzamy następnej osobie – czy wszyscy dobrze usłyszeli?
PIĄTEK
  • Dziś WIELKI PIKNIK RODZINNY.Jeśli pogoda nie pozwoli wam się wybrać na wyprawę w ogrodzie,parku zorganizujcie sobie w domu dzień uśmiechu i radości na kocyku w domu.Wykorzystajcie gry ,puzzle,skakanki,piłeczki,badminton.Może jakieś mini zawody.Nieważne kto zwycięży,najważniejsza jest wspólna zabawa dla Was wszystkich.Poczęstunek możecie przygotować z dziećmi wcześniej.Życzę miłej zabawy,bo NAJWAŻNIEJSZA JEST RODZINA!!!
CAŁUSKI DLA DZIECIACZKÓW.POZDRAWIAM SERDECZNE
DZIEŃ DOBRY!
W tym tygodniu 18 -22.05
                            POZNAJEMY ZAWODY
PONIEDZIAŁEK
  • Obejrzyjcie film – poznacie miejsca pracy i różne zawody -123 Edukacja (https://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc) .
  • Rozmowa na temat filmu -jakie były przedstawione zawody?czego potrzebują  ludzie do wykonywania tych zawodów (jakich narzędzi?).
  • Ćwiczenia słuchowe -dzielimy rytmicznie na sylaby nazwy zawodów.
  • Zabawa ruchowo-naśladowcza -dzieci naśladują ruchem pracę osób wykonujących różne zawody,rodzice odgadują.
  • Ćwiczenia językowe “Co robi…? dzieci dopowiadają czasowniki np.kierowca…..kieruje,lekarz…..bada,leczy,krawiec….szyje   itp.
  • “Co do siebie pasuje?”  utrwalenie pojęcia “para”. przygotowujemy różne przedmioty np.szczoteczka do zębów,mydło,garnek,pokrywki,łyżka,widelec,pasta do zębów -dzieci grupują przedmioty w pary.
  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.dziecko stoi w lekkim rozkroku.kolana prosto.Trzymają kubeczek w rękach nad głową.Wykonują skłon w przód -stawiając kubek przed sobą i prostują się.Podczas ponownego skłonu zabierają kubeczek i podnoszą do góry.Powtarzamy kilka razy.
WTOREK
  • Obejrzyjcie obrazek przedstawiający sklep,przypomnijcie sobie wspólne zakupy z rodzicami w sklepie.Jaki sklep najczęściej odwiedzacie?Jak nazywa się osoba pracująca w sklepie?
  • Zabawa dotykowa “Co jest w torbie?” Rodzice wkładają do torby różne przedmioty.Dzieci za pomocą dotyku odgadują co jest w torbie.
  • Zabawa dydaktyczna “Co muszę dokupić?” Rodzice przygotowują przedmioty lub obrazki (owoce,warzywa,ubrania,słodycze itp).Mama mówi np: będę gotowała zupę – dzieci pokazują lub opowiadają co będzie potrzebne ( i jak wg.pomysłu rodzica – przygotowuję przyjęcie,ubieram się na spacer….).
  • Zorganizujcie w domu “kącik sklepowy”   zabawcie się “w sklep” ,raz będziecie kupującym,raz sprzedawcą.
  • Zabawa “Ożywione zabawki”- dzieci przy muzyce poruszają się rytmicznie.Na przerwę w muzyce,rodzic mówi np”piłeczki” -dzieci skaczą jak piłeczki,”kaczuszki”- tańczą jak kaczuszki……….itp.
  • Zabawa ortofoniczna “Echo”  –  wypowiadanie samogłosek i powtarzanie ich głośno i coraz ciszej i odwrotnie.
  • JAKI POZNALIŚMY DZIŚ ZAWÓD?
ŚRODA
  • Ćwiczenie słuchu fonematycznego – wsłuchujemy się w ciszę – nazywanie dźwięków z otoczenia (tykanie zegara,brzęczenie muchy,szum wiatru….)
  • Posłuchajcie opowiadania A.Galicy “Bajeczka  piekarska”
Dawno,dawno temu za górami,za lasami w mieście Piekary,żył sobie piekarz pan Mączka.Codziennie wstawał o świcie i piekł chleb.Musiał sie śpieszyć i uwijać,bo już od rana pod piekarnią stali ludzie i czekali na świeży i pachnący chleb.Pewnego dnia przyszły do piekarni dzieci pana Mączki i zaczęły marudzić:
– Tato,już nam się znudził tan chleb.
– Jak może znudzić się chleb,taki pyszne,chrupiący – dziwił się piekarz.
– Ale zawsze jest taki sam – marudziły dzieci.
– A co będziecie jadły na kolację – spytał pan Mączka.
– Upiecz nam jakiś inny chleb – poprosiły dzieci.
Pan Maczka popatrzył na swoje ukochane dzieci i powiedział :-Dobrze,dla  każdego z was upiekę coś innego – i zabrał się do roboty.A dzieci przyglądały się uważnie,co robi ich Tata. – Dla Bartka zrobię chlebek okrągły jak jego buzie – mruczał pan Mączka. – A dla Zosi upiekę chałkę zaplecioną jak jej warkoczyk.Po chwili chałka była już gotowa,a pan Mączka zaczął z ciasta robić wałeczki,a z wałeczków kółka.-To będą obwarzanki dla Marysi strojnisi.Może  je sobie zawiesić na szyi jak korale.Marysia była zadowolona z rumianych obwarzanków na sznurku.- A ja?A dla mnie? – dopytywał się Antoś.-Dla ciebie zrobię  bułkę ,paluszek,bo jesteś chudy jak paluszek i mały jak paluszek-powiedział piekarz.-Ale gdy zjesz kilka tych paluszków,to na pewno urośniesz.- A teraz zrobię coś dla Zosi.Popatrzcie jak pięknie się do mnie uśmiecha z wózeczka.I zrobił dla Zosi słodki rogalik,podobny do jej uśmiechu.-Tato – pisnął piegowaty Maciuś – a o mnie zapomniałeś?-Czy spotkałeś kiedyś tatę ,który zapomniałby o swoim synku- zapytał pan Mączka i raz,dwa ulepił okragłą bułeczkę posypana makiem.-Tato,ta bułeczka jest piegowata tak jak ja-ucieszył się chłopiec.Ale piekarz już go nie słyszał,bo zmęczony usnął przy piecu.
Gdzie pracował piekarz? Co robi piekarz?Co upiekł dla swoich dzieci?
  • Obejrzyjcie różnego rodzaju pieczywo – omówcie ich wygląd.
  • Lepienie z masy solnej lub plasteliny różnego rodzaju pieczywa ( można upiec z dziećmi ciasteczka.Dzieci wyrabiają ciasto,wałkują formowanie kształtów).
  • Nauka rymowanki : “Różne pieczywo mamy,chętnie je zjadamy,bułki,rogale,chlebek żytni,razowy,obwarzanki,bagietki i bułeczki drożdżowe”.
  • Zabawa “Złap zanim spadnie”- na krążku,pokrywce kładziemy woreczek.Podrzucamy go do góry i łapiemy na krążek ( kilka razy).
  • JAKI DZIŚ ZAWÓD POZNALIŚMY?
CZWARTEK
  • Słuchanie wiersza “W lalkowym teatrze,jest na co popatrzeć,bo przecież frajda prawdziwa zobaczyć jak lalka ożywa,Jak mówi,jak śpiewa,jak wszystkich olśniewa,gdy tańczy,a tańczy jak żywa.Po takim spektaklu już w domu nie mówiąc nic nikomu,z lalkami i misiem pluszowym bawimy się w lalkowy teatr”.
  • Co możemy zobaczyć w teatrze?Kto występuje w teatrze?Czy w domu też można bawić się w teatr?
  • Zróbcie wymyślone przez was przedstawienie dla swoich rodziców.
  • Zabawa komputerowa “Zagadki”(https://slideplayer.pl/slide/431297)
  • Kolorowanki – zawody – (http://www.superkid.pl/kolorowanki-zawody-m).Wybierzcie dowolną kolorowankę i pięknie pokolorujcie.
  • JAKI ZAWÓD POZNALIŚMY?
PIĄTEK
PRZYJEMNEJ ZABAWY<POZDRAWIAMY WAS SERDECZNE< CAŁUSKI< DO ZOBACZENIA!
11-15. 05.  MAJOWA ŁĄKA

PONIEDZIAŁEK

  • Śpiewanie rymowanki na wymyśloną melodię :
       “Zielony dywan,na nim kwiatów tyle.Piją z nich nektar pszczoły,osy i motyle”.
  • Zapraszam was na wycieczkę na łąkę.”Wędrówki skrzata Borówki odc.3 – Łąka” (https:// www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4).
  • Opowiedzcie rodzicom jakie zwierzątka,rośliny można spotkać na łące?
  • Spróbujcie zrobić  taka łąkę jak dzieci na filmie.
  • Ćwiczenia oddechowe “Biedronki” – na narysowany szablon biedronki za pomocą słomki przenosimy czarne kropki – przeliczamy ile udało się nam umieść kropek.
  • Karta pracy str.48 i 49 – wykonujemy zadanie.Co się dzieje na łące w maju?
WTOREK
  • Ćwiczenia artykulacyjne “Poranek na łące” – opowieść ruchowa
Pewnego dnia wczesnym rankiem,przedszkolaki wybrały się na łąkę.Słońce powoli wstawało,ogrzewając budzące się rośliny i zwierzęta (dzieci przeciągają się)..Wkoło panowała cisza,dlatego dzieci poruszały się na paluszkach (chodzą na palcach).Łąka powoli budziła się do życia.Najpierw dzieci usłyszały bzykanie pracowitych pszczółek (mówią bzz,bzz,bzz),które przelatywały z kwiatka na kwiatek i zbierały słodki nektar.Po łące spacerowały także mrówki.Chodziły ostrożnie (chodzą na czworakach).Na zielonych listkach trawy siedziały świerszcze i cykały cichutko cyk,cyk,cyk(mówią cyk,cyk).Dzieci wąchały pachnące kwiaty (naśladują wąchanie kwiatów) i dmuchały na dmuchawce (dmuchają).Wtem usłyszały kumkanie (naśladują głos żab kum,kum).Żabki skakały wysoko,patrząc czy nie zbliża się niebezpieczeństwo.Nagle pojawił się bocian,krocząc dostojnie i wysoko unosząc nogi (chodzą jak bociany).Zatrzymał się ,stanął na jednej nodze i zaczął nawoływać (mówią kle,kle).Przestraszone żabki ukryły się w trawie.Przyglądał się temu wróbelek,trzepotał skrzydełkami i ćwierkał ćwir,ćwir (naśladują głos wróbelka).Bocianowi znudziło się szukanie żabek,rozwinął swoje duże skrzydła i obleciał.Dzieci już miały wracać do przedszkola,gdy zauważyły ślimaka,jak wolno chował się do swojego domku,który niósł na plecach.Powoli wystawił głowę,rozejrzał się dookoła wygrzewając się w promieniach słońca.
  • Karta pracy str.50 – rysujcie ołówkiem bez odrywania ręki od kartki.
  • Zróbcie ślimaka z plasteliny.
  • “Wiosenne zabawy na łące” – rzucamy do siebie piłkę(rzut- klaśnięcie w ręce – rzut).
  • “Taniec kwiatów” wg.własnej inwencji .”Walc kwiatów”Piotra Czajkowskiego (https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc).
ŚRODA
  • Rozpoznawanie ziół po zapachu – rumianek,mięta,szałwia,lawenda.Dzieci wąchają i opisują swoje wrażenia. Następnie z zakrytymi  oczami próbują odgadnąć – co to za zioło.(Można założyć zielnik – nakleić zebrane na spacerze roślinki – rodzic podpisuje).
  • Zabawa matematyczna – grupowanie kwiatów wg.kształtów,kolorów.Rodzice z dziećmi przygotowują po 5 czerwonych maków,żółtych złocieni,białych stokrotek,białych koniczynek.Na zielonej bibule dzieci w dowolny sposób rozmieszczają kwiatki.zastanawiają się czy łąka wyglądałaby ładniej ,gdyby kwiaty rosły na niej w sposób uporządkowany.Jak to można zrobić?Dzieci układają  kwiaty wg.kolorów,kształtów.Która łąka wam się podoba – uzasadnij swój wybór.Za każdym razem przeliczamy kwiatki.
  • Nauka piosenki “Na majowej łące” (https://www.youtube.com/watch?v=cbOdNxPEYoc)
      Na majowej łące świerszcze dają koncert cyk,cyk,cyk,cyk
      nutkę taką samą zaśpiewamy mamom,
      tak jak świerszcze zaśpiewamy mamom.
      Na majowej łące żabki dają koncert kum,kum,kum,kum
      nutkę taką samą zaśpiewamy mamom,
      tak jak żabki zaśpiewamy mamom.
      Na majowej łące boćki dają koncert kle,kle,kle,kle
      nutkę taką samą zaśpiewamy mamom
      tak jak boćki zaśpiewamy mamom.
  • Karta pracy str.51 – połącz owady z kwiatkami.
CZWARTEK
  • Posłuchaj wiersza G.Lech “Kwiaty na łące”
       Dywan  kwiatów,ziół i traw,są w nim jaskry,maki szczaw.
       Brzęczą trzmiele,skrzeczy sroka,kreta także tutaj spotkasz.
       Możesz słuchać,patrzeć,wąchać.Piękna kolorowa łąka.
      O jakim miejscu jest mowa w wierszu?Jakie kwiatki rosły na łące?Jakie zwierzęta tam
      były?Jak wyglądała łąka?
  • “Stokrotki” praca plastyczna .Kartkę zarysuj zielonymi kreskami – łąka.Z żółtej bibuły ugniatamy kuleczki – środek kwiatka, białe kuleczki to płatki.Naklejcie kwiatki na łąkę.
  • Karta pracy str.52 – ile kwiatków jest w bukiecie?Umiesz nazwać kwiatki? Podziel ich nazwy na sylaby.
Zabawy ze sznurkiem:
   1.Nawlekanie na sznurek pociętych rurek od napojów.
   2.Układanie kształtów ze sznurka.
   3.Rozwiązywanie supełków – rodzic zawiązuje kilka supełków.
PIĄTEK  
  • “Nikt mnie więcej nie zobaczy” -poznajcie cykl rozwojowy motyla.(boberkowy –world.blogspot.com/2014/05/mieszkancy-aki-literatura-do-zajec.html.)
  • Złóżcie kartkę na pół. Na jednej części namalujcie farbami skrzydełka motyla,później obijcie na pustej części kartki to co namalowaliście.Będzie piękny motyl.
  • Zabawa z nakrętkami – układajcie gąsienicę.
  • Zagadki:    Zielony dywan,a na nim kwiatów tyle,piją z nich nektar pszczoły
                              i motyle.Zielona plama w barwne punkciki,a nad nią śpiew skowronka.
                              Tam wyruszamy zbierać kwiatki,bo to własnie…….łąka.
                        Tu cytrynek,tam paź królowej,wszędzie pięknie kolorowo.
                              Lekko unoszą się nad łąką,gdy tylko zaświeci słonko.     motyle
                        Kolorowe i pachnące zakwitają wiosną
                              można spotkać je na łące,w parku i w ogródku rosną.     kwiatki
                        Na własnych plecach swój domek nosi,awiec nikogo o nocleg
                                nie prosi……. ślimak
                        Pracowite,chociaż małe,pracują wytrwale,budują kopce i pałace,
                        szanujmy ich prace…….mrówki
  • Zabawa z wyobraźnią “Na łące” – na spacerze lub w pobliżu okna kładziemy się,obserwujemy obłoki.Co nam ich kształty przypominają?
PRZYJEMNEJ ZABAWY NA ŁĄCE!!!POZDRAWIAMY WAS SERDECZNIE!!!!CAŁUSKI I UŚMIESZKI DLA WAS.DO ZOBACZENIA.
4 – 8. 05. 2020
PONIEDZIAŁEK
  • Odszukajcie na mapie Polski – Wrocław – Tu mieszkam – Podzielcie na sylaby te słowa.
  • Obejrzyjcie albumy,widokówki z Wrocławia – czy rozpoznajecie niektóre obiekty? np Rynek,Ratusz,Ostrów Tumski,Halę Stulecia,Kamieniczki Jaś i Małgosia,Most Grunwaldzki?To najbardziej znane zabytki naszego miasta.
  • Obejrzyjcie film TOP 10 atrakcji we Wrocławiu pt.”Wrocławskie fascynacje-co warto zobaczyć we Wrocławiu” (https.//www.youtube.com/watch?v=YxYK2WAIYa4.)
  • Ozdabianie napisu WROCŁAW – rodzic przygotowuje napis – literki szerokie,tak aby dzieci mogły pokolorować je w środku.
  • Zabawa artykulacyjna “Jestem zadowolony” uśmiechnijcie się -pokazując wszystkie ząbki-bardzo szeroko,jedną strona buzi,następnie drugą (raz jedna,raz drugą).Na zakończenie uśmiechamy się szeroko.
WTOREK
  • Poznajcie dziś legendę “O kluskowej bramie”(uczy ona nas,że nie trzeba być zbyt łakomym,zachłannym).Brama  ze skamieniałą kluska znajduje się na Ostrowiu Tumskim.Może wybierzecie się na spacer i ja odszukacie?Jest ona na tyłach Katedry,po stronie Seminarium Duchownego.”Kluskowa brama”- tekst (https://opowiemcilegende.blogspot.com/2016/11/kluskowa-brama.html). Opowiedzcie mamie o legendzie.
  • Spróbujcie narysować kluskową bramę.
  • Ćwiczenia analizy i syntezy – ułóżcie pociętą na 5 części widokówkę.
  • Nauczcie się  piosenki “Tutaj mieszkam” (http://www.youtube.com/watch?v=_xJ-4YgLVHc).
  • Ćwiczenia mięśni grzbietu – dzieci leżą na brzuchu -trzymają plastikową butelkę obu rekami na wyciągniętych rękach nad głową.Jednocześnie wznoszą obie ręce i nogi – dążą do spotkania się nóg z butelką.
ŚRODA
  • Wrocław jest znany z krasnali,jest ich wiele w całym mieście.Poznajcie niektóre krasnale.”Krasnoludki Wrocławskie – You-Tube http://www.youtube.com/watch?v=GhZ7ngzyeA4).Który z krasnali najbardziej wam się podobał?
  • Ćwiczenia językowe.Dzieci opisują swoje miasto.Wyrazy rozpoczynają się kolejnymi literami z wyrazu WROCŁAW (np.W- wielkie miasto,wspaniałe,R-radosne itd.)
  • Wybierzcie 1 widokówkę z Wrocławia.Przyklejcie ją na kartce i wkoło dorysujcie różne elementy ( drzewa,domy..)
  • Zabawa “Sprytne stopy” – dzieci siedzą trzymając pionowo plastikowa butelkę między stopami. Podnoszą butelkę – krążą obunóż,raz w lewo,raz w prawo (kilka razy).
CZWARTEK
  • Wytnijcie z kolorowego papieru figury geometryczne -małe,duże kwadraty,koła,prostokąty,trójkąty.(utrwalenie nazw figur oraz kolorów).
  • “Budujemy domy” – układanie wg.instrukcji rodzica (np.zbuduj wysoki dom z 5 oknami i 2 drzwiami,mały domek z 3 oknami i 1 drzwi itp.).
  • Obejrzyjcie herb Wrocławia – opiszcie jego wygląd.
  • Ćwiczenia oddechowe – kubek z wodą + słomka do napojów .Dmuchamy  przez słomkę (dmuchanie krótkie,długie,przerywane).
PIĄTEK
  • Posłuchajcie opowiadania “Przygoda z małpka” (docs9.chomikuj.pl/35273238,0,1Przygoda-z-malpka.doc)  – nauka swojego adresu.Opowiedzcie rodzicom co się przydarzyło chłopcu. A czy wy znacie swój adres zamieszkania?Czy wiecie w jakiej miejscowości mieszkacie? Czy mieszkamy na wsi,czy w mieście?Czy różni się miasto od wsi?
  • Wykonajcie ćwiczenie w karcie pracy str.43
  • Ćwiczenia ortofoniczne “Jadę na wycieczkę” – samochodem,samolotem,motocyklem itp.Dzieci pokazują ruchem i naśladują dźwięki różnych pojazdów.
  • Zbudujcie z klocków swoje miasto – wykorzystajcie też figurki zwierząt,samochodziki.
ŻYCZYMY DOBREJ ZABAWY! PRZESYŁAMY CAŁUSKI!TĘSKNIMY ZA WAMI!!!!!!
30. 04 (CZWARTEK) W GODZ: 10.00 – 13.00 BĘDZIEMY PEŁNIĆ DYŻUR W PRZEDSZKOLU. RODZICE MOGĄ W TYM CZASIE PRZYJŚĆ I ODEBRAĆ KARTY PRACY.
Pani Ewa i Pani Asia
Wszelkie pytania dotyczące naszej grupy prosimy kierować na adres:
ewa.przedszkole18@gmail.com

 

Propozycje zabaw na tydzień 27 – 30.04.
 MOJA OJCZYZNA
PONIEDZIAŁEK
  • Obejrzyjcie z rodzicami widokówki,albumy przedstawiające różne miejscowości Polski.Przyjrzyjcie się mapie Polski – paluszkiem pokażcie granice.Zwróćcie uwagę na kolorystykę poszczególnych  regionów naszego kraju.(kolory oznaczają góry,wyżyny.niziny,wody).
  • Proponujemy film:Polskie legendy:O Lechu,Czechu i Rusie – o powstaniu państwa polskiego. https://www.youtube.com/watch?v=1t3bnkmvvoM. Porozmawiajcie o powstaniu naszego kraju z rodzicami.
  • Zabawa konstrukcyjna – Zbuduj swoje miasto – wykorzystajcie klocki,pudełka itp.
  • Wytnijcie z papieru kolorowego białe i czerwone prostokąty – pobawcie się nimi w układanie różnych wzorów.
  • Zabawa “Kto tak potrafi?” – rozkładami gazetę na podłodze – dziecko skacze obunóż na gazetę,później skaczą dookoła gazety na jednej nodze,następnie zgniatają gazetę w kulkę i dmuchają w nią ,tak,aby turlała się po podłodze,na koniec celując- wrzucają kulkę do kosza.
WTOREK
  • Dziś poznamy polskie symbole narodowe.Pomoże nam film .IPN tv Kraków-Polskie Symbole Narodowe – Polak Mały (https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY231).Opowiedzcie rodzicom o naszych znakach-symbolach narodowych.Jak wygląda flaga Polski,godło Polski?Myślę,że znacie też Hymn Polski (możecie sobie przypomnieć słuchając (https://www.youtube.com/watch?v=AJsWz9SIpfA) – zaśpiewajcie z rodzicami pierwszą zwrotkę i refren.
  • Obejrzyjcie flagę i godło w Kartach Pracy st.44 i 45 wykonajcie zadania.
  • Zabawa matematyczna – powiedzcie gdzie oprócz godła można znaleźć znak orła?Np.na monetach ,banknotach .Pooglądajcie monety,powiedzcie co się na nich znajduje.Policzcie ile macie monet,a ile pieniędzy?Rodzic może wymyślać zadania,dziecko wykonuje działanie np.Ola kupiła ołówek za 2 zł,gumkę za 1 zł,temperówkę za 2 zł.Ile zapłaci za zakupy?(dzieci układają na stole pieniążki i liczą).
  • Zabawa oddechowa “Flaga na wietrze” – przygotujcie kilka paseczków białej i czerwonej bibuły , przymocujcie do patyczka,ołówka i dmuchajcie w nie.
ŚRODA
  • Nauczcie się na pamięć wiersza Iwony Fabiszewskiej “Moja Ojczyzna”

Kocham moją ojczyznę,

Bo jestem Polakiem.

Kocham Orła Białego,

Bo jest Polski znakiem.

Kocham barwy ojczyste,

te biało-czerwone.

Kocham góry i niziny,

Każdą Polski stronę.

  • Obejrzyjcie legendę o powstaniu naszej stolicy.Legenda o Warsie i Sawie -Legendy polskie.Audiobook dla dzieci.(https://www.youtube.com/watch?v=IHmFohWOB1s). Jak wyglądała Syrenka?
  • Spróbujcie ulepić z plasteliny Syrenkę.
  • Odszukajcie na mapie rzekę Wisłę – gdzie mieszkała Syrenka.Za pomocą nitki,sznureczka zmierzcie długość Wisły i kilku innych rzek w Polsce.Która jest najdłuższa? Przez jakie większe miasta przepływa Wisła od gór do morza – rodzic odczytuje nazwy na mapie :Kraków,Warszawa,Toruń.Gdańsk.
  • Na str.43 macie zdjęcia tych miast – wykonajcie zadanie.(oraz zadania na str.46 i 47).
.
CZWARTEK
Polska jest częścią Unii Europejskiej – kraje wychodzące w jej skład pomagają sobie wzajemnie.
  • Obejrzyjcie w internecie,na zdjęciach flagę Unii,posłuchajcie hymnu Unii (https://www.youtube.com/watch?v=PuCzLq1QIA8t=38s)
  • Narysujcie na kartce flagę Unii.
  • Ćwiczenia językowe – opisujemy nasz kraj,zaczynając od słów “Polska jest…….

 

  • Zagadki :
  • Gdy chcesz znaleźć jakieś miejsce lub w podróż się długą wybierasz,spoglądasz na nią uważnie lub ją ze sobą zabierasz?  (mapa).                                                            
  •    Najdłuższa rzeka,co przez Polskę płynie,Warszawy,Krakowa płynąc nie ominie?(Wisła).
  • Jaki to znak w czerwonym polu biały znak? (godło Polski).                                              
  • Biały i czerwony kolor ma,każdy Polak dobrze ją zna. (flaga Polski).

 

  • Powiedzcie swojej ulubionej maskotce wiersz “Moja Ojczyzna”.
  • Powtórzcie sobie wiadomości przy piosence.”Niezwykłe lekcje rytmiki – Jestem Polakiem” (https://www.youtube.com/watch?v=plug60IrxRM).
  • Zabawa ortofoniczna “Echo” – rodzic mówi jakąś sylabę – dziecko powtarza zaczynając cicho i zwiększając siłę głosu.(od cichego do głośnego).
Zabawa z nakrętkami – na stoliku,podłodze kładziemy kartkę papieru.Za pomocą pstryknięć palcami staramy się umieścić swoje nakrętki na kartce.Raz dziecko,raz rodzic (dwa kolory nakrętek).To samo można za drugim razem zrobić – dmuchając w zakrętki.

ŚCISKAMY WAS MOCNO. MIŁEJ ZABAWY.                                                                                       
Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę (20. – 24. 04)
Poniedziałek
  • Wysłuchajcie opowiadania “Oszczędzajmy wodę,dbamy o przyrodę” B.Szelągowskiej
Ada podobnie jak inne dzieci,codziennie po śniadaniu myła zęby.Starała się to robić bardzo dokładnie.Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę,odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki.Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu,a kubeczek stał bezczynnie obok.
– Ado,prosiłam cię już kilka razy,żebyś nalewała wody do kubeczka,a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani -Każdy z nas powinien oszczędzać wodę.Po to właśnie mamy kubeczki.
– Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka – Ale ja przecież nie leję dużo wody.Tylko troszeczkę.Naprawdę.
-Tak tylko ci się wydaje.Najlepiej będzie,jeśli zrobimy pewien eksperyment.Może to cię przekona do oszczędzania wody.Maciusiu,nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby.W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki.- A teraz twoja kolej,Ado.Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym momencie odkręciła kran.
– Skończyłam!-zawołała po pewnym czasie Ada.Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą o sali.Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki.-A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków.
– Jeden kubek,drugi,trzeci…Ada patrzyła z niedowierzaniem – Jak to możliwe?To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka.
-Niestety tak.Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody,ile zużywa cała grupa.-To ja już na pewno się poprawię.Obiecuję.
– Bardzo się cieszę,że tak mówisz.Musicie wiedzieć,ze na świecie są kraje,w których brakuje wody.Są takie miejsca,gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie,żeby się do niej dostać.Woda,którą pijemy,to woda słodka.Wcale nie jest jej tak dużo.
– Proszę pani,ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia.
– Owszem Kasiu,ale ta woda nie nadaje się do picia,bo jest słona.Zarówno zwierzęta,ludzie jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia.Dlatego jest taka cenna.Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby.
– W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę,i to nie tylko podczas mycia zębów-obiecała Ada,a inne dzieci przytaknęły.
-W takim razie-powiedziała pani-proponuję,żebyśmy nauczyli się na pamięć rymowanki.Posłuchajcie :Oszczędzajmy wodę,dbajmy o przyrodę!
Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki.Obiecały również,że nie będą marnować wody.
Powiedzcie – w jaki sposób Ada myła zęby?dlaczego należy oszczędzać wodę?w jakich sytuacjach my możemy oszczędzać wodę?
  • Ćwiczenie relaksacyjne “Masaż wodny”   –  przy spokojnej muzyce rodzic opowiada o wodzie ( woda płynie,kapie,wiruje itp.).Dzieci rysują palcami na plecach rodzica – kropki,kreski,linie itp.później zmiana – dziecko opowiada – rodzic rysuje.
  • Wypełnijcie Kartę Pracy str.37,38 – rośliny tez potrzebują wody.
  • Zabawa z elementem równowagi”Przeprawa” -układamy na podłodze szeroki pas bibuły,tkaniny- strumyk.Na nim układamy “kamienie” (np.wycięte z papieru).Dziecko chodzi po kamieniach,aby nie zmoczyć nóg.
  • Zabawa “Co by było,gdyby…..”-swobodne wypowiedzi dzieci,na zadane przez rodzica pytanie (np.co by było,gdyby nie było wody?gdyby nie było pojemników na śmieci itp)
WTOREK
  • Obejrzyjcie bajkę edukacyjną “Ekologiczny dom” (tak wystarczy wpisać na youtubie).Porozmawiajcie z rodzicami na temat ekologii – czym ona jest?jak musimy dbać o przyrodę?co zagraża przyrodzie?
  • Ćwiczenia oddechowe “piórka” – dzieci przy muzyce wykonują dowolne improwizacje ruchowe,podczas przerwy w muzyce – wypuszczają piórko z dłoni i dmuchają w nie,tak,żeby nie upadło na podłogę.
  • Nauczcie się piosenki – Zozi “Świat w naszych rękach” ( tak wpisać na youtubie)
Ci co lubią segregację
otóż oni mają rację
gdy w osobne pojemniki
lecą papier,szkło,plastiki
     Ref.   Cały świat jest w naszych rękach
              właśnie o tym ta piosenka
              możesz dbać o cały świat
              chociaż masz niewiele lat.
A recykling trudne słowo
Chodzi o to,by na nowo
z naszych śmieci zrobić coś
papier,plastik albo szkło.
     ref.    Cały świat….
Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie – sprawą śmieci
trzeba zająć się dziś
żeby jutro dobrze żyć.
     ref.    Cały świat….
  • A teraz czas na “EKO POKAZ MODY” – stwórzcie ubrania,przebrania dla siebie z tego co macie w domu (worki na śmieci,nakrętki.pudełka i co tylko chcecie).Spódniczki z ponacinanych worków,korale z nakrętek,strój kosmiczny z pudełek?Myślę,że pomysłów będzie mnóstwo.
ŚRODA
  • Zabawy manipulacyjno-konstrukcyjne na dywanie – tworzymy budowle z eko-śmieci.
  • Ćwiczenie pamięci – zabawy matematyczne “Kwiaty ogrodowe”.                                   Na stole ułożone są 4 sylwety różnych kwiatów.Dzieci wskazują,który jest pierwszy,czwarty,drugi,trzeci .Następnie rodzic chowa 1 kwiatek,dziecko odgaduje,którego brakuje i odtwarza początkowy układ kwiatków.(I tak kilka razy).
  • Karta pracy str.39 – wykonujemy ćwiczenia – przeliczanie
  • Ćwiczenia oddechowe “Wąchamy kwiatki” – wdech – nosem,wydech – ustami.
  • Zabawa plastyczna” Kwitnący ogród”  –  Na kartce dzieci rysują małe,większe,największe kreski w różnych odcieniach zieleni – to będzie “trawa”,”łodygi”.Następnie maczając paluszki w różnych kolorach farby tworzą kwiaty (odbijają palce na trawie).
CZWARTEK
  • Zagadki słuchowe “Co trzymam w ręce?” rodzic za zasłonką wytwarza dźwięki jaki wydają przedmioty : z plastiku,szkła,papieru (stukając w 2 butelki,zgniatając itp.)Dziecko odgaduje jakie to przedmioty.
  • Karta pracy str.41 – segregujemy śmieci,zapamiętujemy kolory pojemników na papier,szkło,plastik.
  • Zabawa “Papier,szkło,plastik”  –  dzieci wyszukują w domu przedmioty wykonane z tych materiałów.
  • Ekozabawki – praca plastyczna – tworzymy zabawki z ekośmieci (roboty,pojazdy,laleczki z różnych tworzyw).
PIĄTEK
  • Obejrzyjcie film edukacyjny “W kontakcie z naturą” (youtube) – porozmawiajcie o filmie,od kogo zależy czystość świata?
  • Zabawa dydaktyczna “Chrońmy przyrodę” – rodzic i dziecko na zmianę wrzucają do pojemnika 1 klocek,(nakrętkę) wymyślając zdania – w jaki sposób my możemy chronić przyrodę.Przykłady zdań : Oszczędzamy wodę.                                                                                               Segregujemy śmieci.                                                                                             Nie łamiemy gałęzi.    itp
  • Karta pracy str.40 – dzieci na przykładzie tulipana poznają budowę kwiatka.Nazywają części rośliny dzieląc je na sylaby.
  • Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny “Podaj nazwę”  – rodzic wypowiada pierwszą sylabę (nazwy zwierzęcia,rośliny) dziecko wypowiada całe słowo.Później zmiana.
  • Na koniec całego tygodnia należy wam się super odznaka “Przyjaciela Przyrody”.Możecie z rodzicami wykonać  wg.własnego pomysłu.
Oprócz zadań do wykonania nie zapominajcie,żeby skakać,tańczyć,śpiewać i świetnie się bawić.Całuski dla was wszystkich.Do zobaczenia.
Witam
Zachęcam do zapoznania się z założeniami nowej podstawy programowej” Umięjętności 4 latka”
Na literki mamy czas,od września w grupie pięciolatków będziemy dzieci przygotowywać do nauki czytania i pisania.
Nasze propozycje na ten tydzień – 14 – 17.04
NA WIEJSKIM PODWÓRKU
WTOREK
  • Obejrzyjcie film edukacyjny “U dziadka Lulka na wsi”      https://www.youtube.com/watch?v=U6q-jMyqn8Q   Porozmawiajcie z rodzicami o filmie (opiszcie cechy charakterystyczne dla środowiska wiejskiego,utrwalcie nazwy zwierząt).
  • Zabawa ruchowa “Jakim jestem zwierzatkiem?” – pokazujemy ruchem wybrane zwierzątko,a rodzice odgadują.
  • Zabawcie się w memory – dobieranie jednakowych zwierzątek                                      https://www.pedagogpisze.pl/2016/04/zwierzęta-wiejskie.htmi-zestaw kart do różnych zabaw.
ŚRODA
  • Posłuchamy  opowiadania o wiejskim podwórku,a przy okazji poznamy swoje emocje(złość),utrwalimy “czarodziejskie słowa”-proszę,przepraszam,dziękuję.                https://www.youtube.com/watch?v=q/8bzBz-bAO      Kiedy Was ogarnia złość?Jak można sobie z nią poradzić?
  • Dobrą metodą na pokonanie złości może być śpiew,taniec. Tańczcie,śpiewajcie!!             https://www.youtube.com/watch?v=11UNYWRdamA-Pan Mc Donald farmę miał
  • Zbudujcie farmę – wykorzystajcie wszystko co znajdziecie w domu:pudełka,klocki,plastelinę,zwierzątka narysowane lub plastikowe
  • Wypełnijcie Kartę Pracy cz.2 str.36
Zwrotki piosenki powtarzamy zmieniając zwierzątko
Pan Mc Donald farmę miał ija,ija,o
na niej kury hodował ija,ija,o
koko tu,koko tam
wszędzie ko,ko tu i tam.
II zw.kaczki hodował  kwa,kwa
III zw.gęsi hodował gę,gę
IV zw.indyki hodował gul,gul.
CZWARTEK
  • Czy wiecie gdzie mieszkają zwierzęta? Posłuchajcie wiersza:
  • W chlewiku mieszka świnka,korytko stoi tam  a w budzie siedzi piesek:nie lubi gdy jest sam,                                  w kurniku kury gdaczą,nocą na grzędach śpią a konie stoją w stajniach i czasem głośno rżą,                                 a krowy?pewnie wiecie,obora to ich dom,   gdy wrócą już z pastwiska,tu muczą piosnkę swą.
Jeśli macie już Karty Pracy  cz.2 wypełnijcie str.33(ćwiczymy dzielenie wyrazów na sylaby,kolorowanie zwierząt).
  • Wymyślamy zdrobnienia dla zwierząt np. źrebię – źrebaczek,źrebiątko,(i tak cielątko,kurczątko,prosiaczek itd.). Spróbujcie wyszukać rymów do tych nazw np.źrebaczek założy kubraczek,prosiaczek lubi…itd.
  • Wytnijcie kilka łatek z papieru i za pomocą  słomki do napojów dmuchając nanieście je na sylwetę krowy (rysunek jest w Karcie Pracy str.33). Za każdym razem policzcie ile Wam się udało umieścić łatek.
PIĄTEK
  • Wyszukajcie sylwety zwierzątek w czasopismach,wykorzystajcie tez swoje zwierzątka.Ułóżcie 2 pętle (może być z pasków,sznurków).Zastanówcie się jak możemy podzielić na 2 grupy te zwierzęta.Może na te które mają 2 lub 4 nogi,na te które maja pióra lub sierść.Układajcie w pętli .Liczcie za każdym razem ile jest zwierząt w każdej pętli?Gdzie jest więcej?O ile więcej,mniej?
  • Na str.34-35 w Kartach Pracy mamy wiejskie podwórko,opowiedzcie co tam widzicie i wykonajcie zadanie.
  • Razem z rodzicami bawcie się “bajeczką ortofoniczną”(rodzic-czyta,dziecko – naśladuje dźwięki):
Piesek szczeka:hau,hau,hau
Kotek miauczy:miał,miał,miał
Kura gdacze:kod,ko,do
Kaczka kwacze:kwa,kwa,kwa
Gąska gęga:gę,gę,gę
Ona też chce najeść się.
Owca beczy:be,be,be
Koza muczy:me,me,me
Indor gulga:gul,gul,gul
Krowa ryczy:mu,mu,mu
Konik parska:prr,prr,prr
A pies warczy:wrr,wrr,wrr.
I tak gra orkiestra ta,aż Małgosia jeść im da.  ( imię zamienić na imię swojego dziecka)
  • Czy znacie te zwierzęta? ( podsumowanie wiadomości):                                                                                                   Lubi głośno gdakać,kiedy zniesie jajko.Każdy wie,że jest stałą kurnika mieszkanką.(kura)                                       Zakręcony ogonek,śmieszny ryjek ma,chrum,chrum głośno woła,kto jedzenie da?(świnka)                                     Na przykład łaciate,w oborze mieszkają.Pasą się na łąkach,zdrowe mleko dają?(krowa)
  •  Nie pieje,nie gdacze,tylko głośno kwacze.Po stawie pływa,Jak się nazywa?(kaczka)
  • Grzebień ma na głowie,swoim głośnym pianiem wszystkich wczesnym rankiem budzi na śniadanie.(kogut).
ZABAWY NA WOLNĄ CHWILĘ:
Kosteczka dla pieska – Przymocowujemy do rolki po papierze kawałek wełny,sznurka.Do drugiego końca mocujemy kosteczkę ( wyciętą z kartonu).Dziecko obracając rolką jak najszybciej nawija sznurek na rolkę,żeby dostać się do smakołyku.
JEŚLI WYKONACIE JAKIKOLWIEK RYSUNEK ZBIERAJCIE SWOJE PRACE (może być w formie albumu dokładając kolejne prace).Jak spotkamy się w przedszkole urządzimy wystawę Waszych prace,opowiecie nam o swoich rysunkach.
Do zobaczenia .Miłej pracy.
WIELKANOC 6 – 10. 04
“Niech wam jajeczko dobrze smakuje,
 bogaty zajączek uśmiechem czaruje,
 mały kurczaczek spełni marzenia –
 wiary,radości,miłości spełnienia”
              Życzymy dzieciom i rodzicom Radosnych Świąt – p.Asia i Ewa
Wszelkie pytania dotyczące naszej grupy prosimy kierować na adres:
ewa.przedszkole18@gmail.com
Kochane dzieci w tym przedświątecznym tygodniu pomagamy rodzicom w porządkach domowych,w przygotowaniu potraw,bawimy się!!! W wolnej chwili możecie skorzystać z naszej propozycji zajęć.
PONIEDZIAŁEK
  • Zapraszamy Was do kina.Poznamy wielkanocne zwyczaje świąteczne
  • https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY
  • Rozmowa nt. filmu – z czym kojarzy się Wielkanoc?
  • Zakładamy hodowlę rzeżuchy – na spodeczku kładziemy wilgotną watę i siejemy ziarenka.Ziarenka możemy wysiać w skorupkach po jajkach,na skorupkach mazakiem rysujemy “buźkę” pokazującą Wasz nastrój (mam nadzieję,że będą same uśmieszki). Pamiętajcie,żeby wata zawsze była wilgotna.
WTOREK
  • Dziś posłuchajcie opowiadania czytanego przez rodziców.Co wymyśliły dzieci z pewnego przedszkola?
      ” Wielkanocne pyszności”
      W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc.W wazonach stały
      bazie,a obok-koszyczki z jajkami.Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o
      świętach.Słońce każdego dnia coraz mocniej świeciło.Ada,podobnie jak inne dzieci z jej
      grupy,nie mogła doczekać się świąt.Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.
      – A może zrobimy sobie mazurka?I jeszcze babkę i szynkę.Nie może też zabraknąć
      chleba i jajek!
      – Ale jak my to wszystko zrobimy? – dopytywał Kamil – To naprawdę dużo pracy.
      Widziałem jak babcia piekła ciasto.
         Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.
      – Tak naprawdę zrobimy dziś wszystkie smakołyki,ale one nie będą nadawały się do
       jedzenia.Wykonamy je z masy solnej,potem wypieczemy i pomalujemy.A na koniec
      urządzimy kącik wielkanocny.
      – Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.
      Ada zrobiła wielką babę wielkanocną,a Kamil – szyneczkę.Inne dzieci też starały się jak
      mogły.
      Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku “smakołyki” wyglądały jak prawdziwe,zwłaszcza
      baba z lukrem.
      Po obiedzie do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.
      – Ale macie tu pyszności!- oblizując się zawołał Maciek i wyciągnął rękę po
      babę.W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.
      -Dlaczego nie mogę się poczęstować?Trzeba jeść szybko,póki świeże.Potem już nie
      będą takie dobre.
      – Maciek,przyjrzyj się uważniej tym smakołykom.Przecież one są z masy solnej.
      Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby.Najlepiej poczekaj na prawdziwy
      wielkanocny stół i prawdziwe przysmaki.
         Maciek przytaknął głową,ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał
      babkę.Skrzywił się, zawiedziony,i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.
– Z czego dzieci wykonały przysmaki?
– O jakich tradycjach świątecznych była mowa w opowiadaniu?
– Jakie smakołyki wielkanocne lubicie?
  • Lepienie “smakołyków” z masy solnej (1 szk.mąki,1  szk.soli,1/2 szk.wody,1łyż.oleju)
ŚRODA
  • “Wielkanocny stół”- zabawy matematyczne.(talerzyki,łyżki,widelce,kubeczki,wazoniki itp.Dzieci układają na stoliku wg.ustnej instrukcji rodzica naczynia,dekoracje.Połóż talerzyk na przed krzesełkiem,po prawej str,połóż łyżkę,po lewej widelec,pisankę na talerzyku,wazonik nad talerzykiem itp .Ćwiczymy orientację przestrzenną,kierunki.
  • Nauczymy się piosenki “Hopla,hopla,raz i dwa”                                                          (https://wszystkodlasmyka.pl/piosenki-dla-dzieci/spiewajace-brzdace-hopla-hopla/)
      Ref.   Hopla,hopla,raz i dwa
              Skacze zając hopsa,sa  / 4x
             Wskoczył zając do kurnika
             zebrał jajka do koszyka,
             z nich pisanki zrobił sam
             i w ogródku schował nam.
    Ref     Hopla,hopla……….
             Już pisanki  znaleźliśmy
             były w trawie wśród liści.
             Ozdobimy nimi dom,
             bo pisanki po to są.
CZWARTEK
  • “Tajemnice Pisanki” – zabawy badawcze – poznajemy budowę jajka. Przygotowujemy 1 jajko ugotowane na twardo i 1 surowe.(sprawdzamy jak kręci się wokół swojej osi jedno i drugie jajko-które szybciej? które lepiej się toczy?). Surowe jajko rozbijamy na spodek,ugotowane obieramy ze skorupki .Oglądamy – dziecko opowiada jak zbudowane jest jajko (skorupka,białko,żółtko).
  • “Zabawy z jajkiem”  – wyznaczamy “start” i “metę” ,ustawiamy na trasie plastikowe butelki.                                         Dzieci na sygnał  toczą jajka (piłeczki) między butelkami (slalom): drewnianą łyżką, nogą, ręką, dmuchając  na piłeczki (do wyboru).                                                                                                                                                             PIĄTEK
  • Rozwiąż zagadki:                                                                                                                                                                       1.Mały,żółty ptaszek z jajka się wykluwa     zamiast piór ma puszek,więc jeszcze nie fruwa.   (kurczaczek)
          2.Na stole wielkanocnym to ona króluje,  ma lukier i rodzynki i wszystkim smakuje.           (babka)
          3.Zrobiona z wydmuszek,pięknie malowana
             w szlaczki kolorowe,albo nakrapiane.                (pisanka)
           4.O cukrowym tym zwierzątku każdy z nas pamięta
              i go wkłada do koszyka w wielkanocne święta.   (baranek)
           5.Jeden taki dzień w całym roku mamy,
              że gdy nas obleją,to się nie gniewamy.            (śmigus-dyngus)
  • “Pisanka” – praca plastyczna   Ozdabiamy dowolna techniką wg.pomysłów dzieci i rodziców.(nasz pomysł to  naklejanie  małych kawałków ozdobnej papierowej serwetki na jajko posmarowane klejem. Trzeba pamiętać,żeby oddzielić białą część serwetki od tej z nadrukiem.
  • Odpoczywamy przy zabawach ortofonicznych:                                                                                                                        Naśladujemy odgłosy i ruchy zwierząt:

kurczątko dzieci kucają  ,poruszają ugiętymi w łokciach rękami jak          skrzydełkami i mówią – pi,pi

baranek- dzieci czworakują i mówią – be,be

zajączekdzieci podskakują obunóż i mówią – kic,kic.

30. 03 – 3. 04
TEMAT: Wiosenne przyloty
Cele:
poznanie życia ptaków-budowa,zakładanie gniazd
słuchanie i wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów
przeliczanie i porównywanie ilości
rozwijanie malej i dużej motoryki
rozwijanie mowy i myślenia
aktywizowanie logicznego myślenia
Zadania dla dzieci:
Poniedziałek 
  • Rodzic czyta dziecku opowiadanie “Ptasia narada” Barbary Szelągowskiej następnie rozmawia z dzieckiem zadając pytania np.Od kogo ptaki dostały list?Czego się dowiedziały?Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?
 W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół.Pierwszy odezwał się skowronek.
– Kochani!Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna.A kto ma ją witać swoim śpiewem,jeśli nie ja?Mówię wam,czas wracać.Nie ma na co czekać.Szkoda każdego dnia!
– A ty jak zwykle – odezwał się bocian – Tylko praca ci w głowie…Może masz rację,przyjacielu,ale gdy sobie pomyślę,ile tam będę miał roboty…Najpierw muszę gniazdo wyremontować,potem wysiadywać jajka,a jeszcze później wykarmić pisklęta,nauczyć je latać..Poczekajmy jeszcze parę dni.Odpocznijmy.Nabierzmy sił…Rozejrzyj się i zobacz jak tu przyjemnie.Co prawda trochę gorąco,ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany.
-Masz rację,bocianie!-przytaknęła jaskółka–Ciężka praca nas czeka.Nie jest łatwo wychowywać dzieci.Co innego taka kukułka-podrzuca innym jajka.Po prostu wstyd,jak można tak postępować…Leń z niej tyle powiem!Ja np.zamierzam wychowywać swoje dzieci najlepiej jak potrafię,żeby stanowiły wzór do naśladowania!Nagle przyfrunęła pani czajka,niosąc coś w dziobie.-Witajcie,przyjaciele.Ale się zmęczyłam.Zobaczcie,co znalazłam w swoim ogródku!List od wróbelka  z Polski!Bocianie,może ty przeczytaj go na głos,bo ja już nie mam siły.Tak się spieszyłam do was!
Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca.Ojej! – zawołał zdenerwowany – Czekają na nas!Nie ma czasu do stracenia!Musimy lecieć!Natychmiast!Gdzie są moje walizki?Co tam walizki!Trzeba czym prędzej witać wiosnę!-zawołał skowronek-co to będzie?Co to będzie?
-Wiosna tuż,tuż,a my jeszcze w Afryce! – lamentowała jaskółka.
Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski.
  • Oglądamy różne książki,albumy – wyszukujemy sylwety ptaków – omawiamy ich wygląd (bocian,jaskółka,kukułka)
Wtorek
  • Uczymy się piosenki “Zielona wiosna”sł.i muz.D.K Jagiełlo 
        Nad brzegiem rzeki żabki siedziały
        i coś do ucha sobie szeptały.
             Kum,kum,kum 17 x
        Przyleciał bociek,usiadł na płocie 
        i do drugiego boćka klekocze 
              Kle,kle,kle 17 x
        Wszystko usłyszał mały wróbelek
        i przetłumaczyl na ptasie trele
              Ćwir,ćwir,ćwir 17  x
        Wiosna,wiosna znów przyszła wiosna,  
        wiosna wiosna jest już wśród nas.
  • zabawa ruchowa – dzieci biegają przy muzyce jak ptaki.Na hasło bocian -staja na jednej nodze i wołają -kle,kle.Na hasło jaskółki – robią jaskółkę – jedna noga uniesiona do tyłu.Na hasło kukułki – zatrzymują się i wołają – ku,ku.I tak na zmianę.
Środa
  • Ptasie gniazda –  zabawa matematyczna.Rysujemy 3 gniazda,wycinamy z kartki 10 jajeczek i bawimy się.Np.w pierwszym gniazdku było 3 jajka(dzieci wkładają je do gniazdka),w drugim 2 jajka,a w trzecim 5 jajek.W którym jest najwięcej,najmniej,o ile mniej,więcej.I tak  powtarzamy zabawę zmieniając liczbę jajek w danym gniazdku.
  • Zabawy ruchowe -“Przynieś jajko” – łyżeczka i piłeczka, “Bociany na łące”-przy muzyce.Bociany chodzą po wysokiej trawie )wysoko podnoszą nogi,na przerwę w muzyce stają na jednej nodze,ręce wyciągają przed siebie,naśladują odgłosy kle,kle.
Czwartek
  • Rozwiązywanie zagadek, dzielenie nazw ptaków na sylaby

Nogi ma czerwone,cienkie jak patyki a po nasze żabki przybył aż z Afryki.    /bocian                                                        Śpiewa wysoko piosenki do słonka  a  głos ma podobny do drżenia dzwonka   /skowronek                                                Siedzi sobie na buku i woła kuku. /kukułka                                                      

Gniazdko z błota lepi pod dachu okapem, przylatuje z wiosną,aby uciec latem  /jaskółka

“Bocian” – praca plastyczne. Wycięte z papieru figury geometryczne  (trójkąt – tułów,koło – głowa,prostokąty – nogi,szyja)

Piątek

“Budujemy gniazdo” wykorzystujemy różne dostępne materiały.                                  

  •  Duże gniazdo – poduszeczki,tkaniny itp.                                                                    
  • Małe gniazdko – plastelina,masa solna.                                                                  
  • Budki lęgowe – różne klocki,pudełka
  • “Ukryte gniazdko” – zabawa na zasadzie ciepło – zimno.                                                                                                                                                                                 MIŁEJ ZABAWY DLA DZIECI I ICH RODZICÓW