KILKA SŁÓW OD PSYCHOLOGA 

zachęcam do przeczytania Michalina Iżycka-Worhacz

Budowanie Silnych Podstaw: Wprowadzenie Do Stawiania Granic Dla Twojego Dziecka

W roli rodzica, stawianie granic może czasem wydawać się wyzwaniem, ale jest kluczowe dla zdrowego rozwoju dzieci. Warto zrozumieć, że granice są jak mapy, które pomagają dziecku odnaleźć się w świecie i kształtują fundamenty dla ich przyszłego sukcesu.

Dlaczego Granice Są Ważne?

1. Bezpieczeństwo i Pewność Siebie: Stawianie granic dostarcza dzieciom poczucia bezpieczeństwa. To, co wydaje się rygorystyczne, dla dziecka oznacza, że świat jest przewidywalny, co z kolei sprzyja budowaniu pewności siebie.

2. Rozwój Samodyscypliny: Granice uczą dzieci samodyscypliny i kontroli nad własnymi działaniami. To umiejętności, które są niezmiernie istotne w każdym etapie życia, zwłaszcza w okresie dorosłości.

3. Zrozumienie Konsekwencji: Stawianie granic pomaga dzieciom zrozumieć związek między ich działaniami a konsekwencjami. To kluczowe do nauki odpowiedzialności za swoje czyny.

4. Budowanie Zdrowych Relacji: Granice wprowadzane z miłością i zrozumieniem pomagają w budowaniu zdrowych relacji między dziećmi a rodzicami. Dziecko uczy się szacunku do granic innych i zaczyna rozumieć, jak funkcjonuje społeczeństwo.

Wpływ Stawiania Granic na Dorosłe Życie

Równie ważne, co stawianie granic, jest zrozumienie, że wpływ tej praktyki sięga daleko w dorosłe życie dzieci. Dzieci, które doświadczyły konsekwentnych i zrównoważonych granic, zazwyczaj:

– Radzą sobie z trudnościami: Wiedzą, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach i rozwiązywać problemy.

– Są zdolne do nawiązywania zdrowych relacji: Umiejętność ustanawiania granic pomaga w budowaniu trwałych, zdrowych relacji z innymi ludźmi.

– Posiadają dobre samopoczucie: Dzieci, które doświadczyły zrównoważonych granic, mają zazwyczaj lepsze poczucie własnej wartości i większą odporność psychiczną.

Jak Stawiać Granice W Sposób Empatyczny i Spokojny

1. Bądź Konsekwentny: Dzieci potrzebują spójności. Jeśli ustalisz zasady, trzymaj się ich. To pomaga dziecku zrozumieć, że granice są stałe i przewidywalne.

2. Rozmawiaj Z Dzieckiem: Wyjaśnij, dlaczego pewne zasady istnieją. To pomaga dziecku zrozumieć sens stawianych granic i uczy je logicznego myślenia.

3. Wprowadzaj Granice z Miłością: Stawianie granic nie oznacza bycia surowym. Zawsze wyrażaj swoje zasady z miłością i zrozumieniem, unikając zbędnych kar.

4. Słuchaj Dziecka: Zrozumienie perspektywy dziecka jest kluczowe. Słuchaj ich opinii i uczucia, co pomaga w budowaniu relacji opartej na zaufaniu.

5. Ustanawiaj Granice, Ale Pozwól Na Wybór: Daj dziecku poczucie kontroli, pozwalając im wybierać, gdy to możliwe. To buduje ich autonomię.

Podsumowanie

Stawianie granic jest sztuką, która wymaga delikatności, zrozumienia i cierpliwości. Jednak efekty tej praktyki są bezcenne, kształtując fundamenty zdrowego rozwoju dziecka i wpływając pozytywnie na ich dorosłe życie. Pamiętaj, że granice wprowadzane z miłością stają się drogowskazem dla przyszłego sukcesu i satysfakcji Twojego dziecka.

Pozdrawiam. Michalina Iżycka-Worhacz

Psycholog

 

Drodzy Rodzice!

Dziś przychodzę do Was z ważnym tematem – pewność siebie u dziecka. Zachęcam Państwa do przeczytania kilku zdań na temat pewności siebie u dziecka oraz zapoznanie się z przydatnymi praktycznymi wskazówkami jak budować pewne siebie dziecko.

Budowanie pewności siebie u dziecka jest niezwykle istotne, ponieważ ma ogromny wpływ na różne aspekty jego życia. Pewność siebie pomaga dziecku w akceptacji samego siebie, rozwijaniu zdolności społecznych, motywacji i wytrwałości, radzeniu sobie ze stresem oraz rozwijaniu samodzielności.

Dzieci, które są pewne siebie, są bardziej otwarte na nowe doświadczenia, zdolne do nawiązywania zdrowych relacji i mają większe szanse na rozwinięcie swojego potencjału. Budowanie pewności siebie jest zatem kluczowym elementem w zapewnianiu dziecku zdrowego rozwoju i lepszego radzenia sobie w dorosłym życiu.

Jak ośmielić dziecko – praktyczne wskazówki

Ośmielenie dziecka wymaga delikatnego podejścia i uwzględnienia jego indywidualnych potrzeb. Poniżej przedstawiam kilka praktycznych wskazówek:

  1. Stwórz bezpieczne i wspierające środowisko.

Poczucie bezpieczeństwa jest bardzo ważne dla dziecka aby odważyło się na nowe wyzwania. Więc twórz atmosferę pełną ciepła i wsparcia, w której dziecko wie, że może popełniać błędy i uczyć się na nich.

      2. Akceptuj emocje dziecka. 

Twoje dziecko ma prawo czuć wszystkie emocje. Twoje dziecko ma prawo również, czuć się onieśmielone. Więc nie mów „Nie bądź taki… chłopcy muszą być odważni”, „Nie przesadzaj, nie ma się czego bać”. Otaczaj swoje dziecko troską i zrozumieniem. Pokazuj mu, że jego uczucia są ważne i akceptowane przez ciebie, tym sprawiasz, że młodzieniec czuje się bardziej pewne siebie i bezpieczne.

    3. Zapewnij okazje do nowych wyzwań. 

Zachęcaj je do próbowania różnych działań i podjęcia inicjatywy.

  1. Pokazuj odwagę i asertywność.

Pokazuj mu, jak radzić sobie z wyzwaniami i stawiać czoła lękom. Dzieci uczą się przez obserwację i naśladowanie, więc twój przykład może być inspiracją.

      5.Zachęcaj do samodzielności.

Daj dziecku możliwość podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów samodzielnie. Zachęcaj go do tego, aby wykonywał różne czynności samodzielnie, nawet takie domowe, codzienne czynności, to pozwoli dziecku uwierzyć we własne możliwości.

      6.Zachęcaj do podejmowania nowych wyzwań. 

Zachęcaj i motywuj do podejmowania nowych działań, jeśli chce to wspomagaj je swoją obecnością i działaniem.

     7.Ucz dziecko myśleć o sobie dobrze!

Pomóż dziecku rozwijać pozytywny dialog wewnętrzny, wpajając mu, że ma w sobie siłę i umiejętności do radzenia sobie z wyzwaniami. Naucz je, jak zmieniać negatywne myśli na pozytywne i jak budować wiarę w siebie. Pokaż dziecku jak może się wspierać w trudnych momentach.

Książki, które pomogą zbudować pewność siebie u dziecka.

Poniżej podaje tytułu książek, które pomogą Państwu w budowaniu pewności siebie u dziecka. Książki są dla dzieci w różnym wieku.

  • Uwierz w siebie. Książka, która dodaje pewności. Autor: Asia Olejarczyk
  • Uczucia Gucia. GUCIO SIĘ WSTYDZI Książeczka ćwiczeń Autor: Aurelie Chien, Chow Chien
  • Self – Regulation. Jak się lubić w świecie pełnym różnic. Autor: Agnieszka Stążka – Gawrysiak
  • Jesteś kimś wyjątkowym. Martyna Broda
  • Odwagi, Pinku! Książka o odporności psychicznej dla dzieci i rodziców trochę też. Autor: Agnieszka Waligóra

 

Jak pomóc dziecku rozładować napięcie?

Wszystkie stresy i napięcia gromadzą się w naszym  ciele, dlatego właśnie regulacja powinna odbywać się również przy zaangażowaniu ciała. To w jaki sposób pomagamy ciału w uwolnieniu napięcia jest oczywiście kwestią indywidualną. W przypadku dzieci najlepiej wykorzystać wszelkie formy zabawy. Poniżej znajdziecie kilka propozycji.

Zabawy w kontakcie fizycznym z dzieckiem, które pomogą mu uwolnić napięcie:

  • Siłowanki
  • Łaskotki
  • Taniec do ulubionej muzyki
  • Turlanie na dywanie
  • Masażyki
  • Zabawy typu naleśnik
  • Tory przeszkód
  • Wyścigi
  • Taczka
  • Samolot

Warto pamiętać, że nie wszystkie dzieci lubią silny dotyk, dlatego siłę czy intensywność dotyku należy dopasować do preferencji dziecka.

Spokojne zabawy z dzieckiem, które pomogą mu uwolnić napięcie:

  • Kolorowanie
  • Wycinanie
  • Układanie puzzli, klocków
  • Plastelina, ciastolina, kulkolina
  • Przelewanie wody między naczyniami
  • Przesypywanie ryżu lub drobnego makaronu do różnych naczyń
  • Czytanie książek
  • Słuchanie audiobooków
  • Memory, domino
  • Zagadki i łamigłówki (pus)

Zabawy angażujące płuca :

  • Zdmuchiwanie świeczek
  • Unoszenie piórka w powietrzu
  • Bańki mydlane
  • Wiatraczki na patyku

Pozdrawiam serdecznie
Michalina Iżycka-Worhacz

 

 

Drodzy Rodzice, dziś chciałabym Wam zaproponować kilka aktywności, które możecie wykonać ze swoją pociechą, aby wspomóc jej rozwój motoryczny oraz funkcje wzrokowe. 

  1. Ćwiczenia usprawniające rozwój motoryczny dziecka (motoryka duża).

– bieganie, wchodzenie i schodzenie po schodach, po drabinie, pokonywanie przeszkód, wykorzystywanie placów zabaw i miejsc specjalnie do tego przygotowanych w celu rozwijania sprawności ruchowej

– stanie na jednej nodze, wykonywanie podskoków obunóż  i na jednej nodze

– rzucanie i łapanie piłki w grze, z różnych odległości

– rzucanie piłeczkami, lotkami, kulami z papieru

– przerzucanie piłki z jednej ręki do drugiej

– uczestnictwo w zabawach ruchowych, grupowych, zwracanie uwagi na aktywność fizyczną

 

  1. Ćwiczenia rozwijające funkcje wzrokowe dziecka:

– odnajdywanie na obrazkach drobnych szczegółów (pokaż gdzie jest….)

– odnajdywanie podobieństw i różnic w prezentowanych dziecku obrazkach o tej samej tematyce

– dobieranie par jednakowych obrazków – można wykorzystać grę „memory”

– składanie obrazka pociętego na części (można wykorzystać pocztówki)

– układanie elementów wg wzoru – klocki, puzzle, pocztówki

– dobieranie elementów do całości obrazka – np. sklep z warzywami, spożywczy; poszukujemy odpowiednich produktów pasujących do danego sklepu

– rysowanie kompozycji z figur geometrycznych za pomocą szablonów; powtarzanie elementów wg. schematu

– rysowanie demonstrowanych przedmiotów np. samochodu, domku, drzewa

–  spostrzeganie zmian w układaniu elementów ( dół, góra, prawa, lewa strona itd.)

– klasyfikowanie przedmiotów według rodzaju, kształtu, ilości, koloru

– rysowanie po śladzie (łączenie kresek w linie tworzące element)

– kalkowanie przez kalkę techniczną

– przerysowywanie figur geometrycznych (według wzoru)

 

Życzę Wam udanego weekendu! 

Michalina Iżycka – Worhacz

psycholożka, psycholożka dziecięca,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Agresja u dzieci – zapraszamy do przeczytania artykułu

Zapraszamy do przeczytania artykułu na temat agresji u dzieci.
Aby przeczytać link kliknij tu –> Artykuł agresja u dzieci

 

KOCHANI  RODZICE !!!

plakat Mikołaj

„Bo Mikołaj do Ciebie nie przyjdzie…!”
Straszenie dzieci Mikołajem – dlaczego nie powinniśmy tego robić?

Strach nie wzbudza szacunku! Zanim wystraszysz dziecko brakiem prezentu od Mikołaja zastanów się, czy kiedykolwiek czułeś szacunek do kogoś, kogo się bałeś?

Dziecko w tym przypadku nie boi się Mikołaja – boi się Ciebie. Strach nie wzbudza szacunku, dlatego straszenie dziecka nic nie daje. Bo dziecko o nim zapomina, więc powtarza swoje zachowania, które są trudne i często nie rozumie co to znaczy „jesteś niegrzeczny/na”.

Co w takim razie zrobić? Tłumaczyć!
Tłumaczmy dzieciom, dlaczego jakieś zachowanie nie powinno się powtórzyć, uczmy radzenia sobie z emocjami i pamiętajmy, że dzieci kopiują nasze zachowania. Dziecko zasługuje na święta bez stresu!
Dajmy dzieciom przestrzeń do czystej i szczerej radości z mikołajek, świąt i innych okazji do dostania upominku. Nie dodawajmy im do tego stresu, który może przerodzić się w długotrwały lęk.

Czego nie mówić?

  • Jesteś niegrzeczny/na, nie dostaniesz prezentu!
  • Mikołaj do Ciebie nie przyjdzie!
  • Zaraz zadzwonię do Mikołaja i wszystko powiem.
  • Tylko do Ciebie nie przyjdzie Mikołaj, a do innych tak!

Pozdrawiam Was serdecznie,
Michalina Iżycka-Worhacz

 

 

Poznaj, pomyśl, staraj się zrozumieć.

plakat, emocje

 

 

Drodzy rodzice.

Trwają zajęcia ze specjalistami,  grafik pracy Grafik PPP.doc37KB

Od listopada bieżącego roku w przedszkolu,  pracuje psycholog Pani Michalina Iżycka – Worhacz oraz  pedagog specjalny Pani Małgorzata Michalska.

W listopadzie ich praca, opierać się będzie głównie na  obserwacji dzieci, poznaniu ich potrzeb  i bieżącym wsparciu nauczycieli w trudnych sytuacjach.  Bedzie to pomocne przy  tworzeniu  małych   grupy  wspierające rozwój społeczno- emocjonalny naszych wychowanków. 

Już wkrótce nowe informacje i ciekawe artykuły. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ARCHIWUM

Szanowni Państwo dla wszystkich, którzy jeszcze nie zdążyli,  zapoznać się z funkcjonującą w przedszkolu Procedura Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej,  zamieszczamy zapis procedury do zapoznania. Procedura PPP

Podpowiadamy w jaki sposób placówka może udzielać  pomocy, jesteśmy gotowi na rozmowy i konsultacje mimo trudnego czasu.

 

 

JESZCZE TROCHĘ NAUKI NA WESOŁO

Szanowni Rodzice. Dzisiaj publikuje dla Państwa materiały na naszej stronie, po raz ostatni w tym roku szkolnym. Mam nadzieję, że to co Państwu udostępniłam było dla Was pomocne, a Waszym dzieciom nieco urozmaiciło monotonie kwarantanny. Dziś chciałam zaproponować kilka nowych zabaw, z portalu „Moje dzieci krealtywnie”,  jak zwykle wspierających rozwój Waszych Pociech. Mam nadzieję, że spodobają się zarówno Wam jak i Waszym  Dzieciom. 

Nauka czytania znajdziesz TUTAJ

Motoryka mała  – SLIME znajdziesz TUTAJ

Nauka kodowania, bez użycia komputerów znajdziesz  TUTAJ

Zabawy matematyczne znajdziesz TUTAJ

Wspieranie motoryki małej znajdziesz TUTAJ     

Jak zrobić pszczołę,  znajdziesz TUTAJ , biedronkę znajdziesz TUTAJ ,  ślimaka TUTAJ , a żabę TUTAJ 

Przepis na piankolinę znajdziesz TUTAJ  , a na Gniotka TUTAJ

A jeżeli chcesz poznać tajemnicę, jak stworzyć 10 najpiękniejszych drzew, kliknij TUTAJ

Za wszystkie wspaniałe pomysły dziękuję Pani Ewie Wojtan, z portalu „Moje dziecko kreatywnie”. 

Mam nadzieję, że każdy z Państwa znajdzie wśród tych propozycji coś dla siebie i swojego Dziecka.  Ja ze swojej stront chciałam życzyć Państwu spokojnych, udanych wakacji i mam nadzieję, że we wrześniu spotkamy się w normalniejszych warunkach.

Pozdrawiam bardzo, bardzo serdecznie

logopeda Małgorzata Michalska

 

 

30.06.2020

WSPIERANIE ROZWOJU GRAFOMOTORYKI DLA DZIECI 5 – LETNICH

 

Szanowni Państwo. Zgodnie z Państwa prośbą, zamieszczam zestaw ćwiczeń, przeznaczonych dla dzieci 5 i 6 – letnich, służących do wspierania rozwoju w zakresie grafomotoryki i przygotowaniu ręki do pisania.

W zamieszczonych przeze mnie zestawach, są dwa rodzaje ćwiczeń. Pierwsze z nich, są to wzory wdł. Hany Timichovej     . Każdy z nich należy wydrukować i włożyć do foliowej koszulki biurowe. Zadanie dziecka jest dwuetapowe: 1. – palcem wskazującym wiedzie po linii, nie odrywając ręki od wzoru. Ruch ręki jest zgodny ze strzałką zaznaczoną na wzorze.  2: perzy pomocy suchościeralnego markera, dziecko rysuje na foliowej koszulce, wzór, znajdujący się na kartce. Wzory są oznaczone od 1 do 10 i w takiej kolejności należy je wykonywać. W czasie jednych ćwiczeń należy wykonać 1 wzór. Jeżeli wykonanie wzorów sprawia trudność i obserwujecie Państwo brak odpowiedniej pewności i płynności ruchów, należy  wrócić do danego wzoru na kolejnych zajęciach.

Drugi zestaw ćwiczeń, które publikuję, pochodzą z książki poświęconej terapii ręki. Zamieszczone przeze mnie zestawy szlaczkow, należy wydrukować. Każdego dnia prosimy dziecko, o wykonanie jednego zestawu. Zestawy podajemy z dzieckiem w podanej przeze mnie kolejności. Jeżeli nie obserwują Państwo u dziecka odpowiedniej pewności i płynności ruchów, ćwiczenia należy powtórzyć następnego dnia.

zestaw I wzory H. Timihowvej

Życzę owocnej pracy

Logopeda Małgorzata Michalska

 

 

 

18.06.2020

6 NIEZWYKŁYCH  EKSPERYMENTÓW, 

DLA NASZYCH DZIECIAKÓW

Szanowni Rodzice. Zdaję sobie sprawę, że wszyscy zaczynamy już odczuwać negatywne skutki, sytuacji epidemii i wynikających z niej ograniczeń. Wciąż jeszcze trudno jest spotkać się ze znajomymi, pozwolić dzieciom bawić się bez ograniczeń, rówieśnikami  na placu zabaw czy też na podwórku. . Podejrzewam, że Wasze pociechy, też tęsknią już za kolegami i koleżankami i coraz częściej przejawiają znudzenie i frustrację.  

Aby urozmaicić Wam i Waszym dzieciom ten dość monotonny czas, chciałam dziś zaproponować, filmik, zawierający  kilka pomysłów, na wykonanie prostych, ale efektownych eksperymentów.  Proponowana w ten sposób przeze mnie zabawa, rozbudza w dzieciach ciekawość świata, ze starszymi dziećmi stanowi dobry punkt wyjścia, do opowiedzenia o tym co widzą, a ze wszystkimi, daje pretekst do spędzenia miło wspólnego czasu i dobrej zabawy. Serdecznie zapraszam do oglądania. Może w nadchodzący weekend, znajdziecie Państwo trochę czasu, aby wraz ze swoimi dzieciakami, skorzystać  z tej propozycji. Serdecznie pozdrawiam

Małgorzata Michalska logopeda

link do filmiku znajdziesz  TUTAJ

 

 

01.06.2020

PREZENT Z OKAZJI DZNIE DZIECKA

Kochane Dzieci. Z okazji Waszego święta, chciałam Wam podarować dostęp, do gier, które urozmaicą Wam codzienne czynności, a jednocześnie ułatwią utrwalenie zdobytej już wiedzy i umiejętności. Pamiętajcie proszę, jednak, ze w gry komputerowe, chociaż są one bardzo przyjemne, nie można grać zbyt długo w ciągu dnia. 

Szanowni Rodzice. Oddaję do Państwa dyspozycji kilka gier edukacyjnych, Są to zabawy autorstwa mojego lub moich koleżanek – logopedek. Wierzę, że będziecie Państwo umieli korzystać z nich z rozwagą, tak aby zabawa nimi przynosiła Waszym pociechom pożytek, a nie szkodę. Pamiętajcie proszę, że gry są tylko pomocą edukacyjną, narzędziem. Same w sobie niczego nie nuczą, jeśli dziecko zostanie pozostawione przed komputerem same sobie.  Pamiętajcie również, że zbyt długi czas spędzany przez malucha przed komputerem (powyżej 30 minut/dzienni), jest dla niego po prostu szkodliwy.

1.Połącz w pary – gra w której należy pojawiający się element dopasować do posiadanych na ekranie obrazków (rozwija percepcję  wzrokową). Link znajdziesz TUTAJ 

2.Koło Fortuny z przyimkami – zabawa dla starszych dzieci, w której po zakręceniu kołem, należy określić, w jakiej pozycji względem siebie znajdują się przedstawione na rysunku przedmioty. Link do zabawy znajdziesz TUTAJ 

3. Otwórz pudełko z odgłosami zwierząt. Gra dźwiękonaśladowcza. Po otwarciu pudełka, należy wydać taki odgłos, jak wydaje, przedstawione na obrazku zwierzę. Link do gry znajdziesz TUTAJ

4. Gdzie jest piłka? – to kolejna gra, w której należy określić położenie piłki, przedstawionej na obrazku. Gra przeznaczona jest dla starszaków. Link do gry znajdziesz TUTAJ

5. Ułóż obrazki w kolejności- to zabawa przeznaczona dla starszych dzieci. Zadanie polega na tym, aby ułożyć obrazki, w zależności od ilości sylab, jakie posiadają nazwy przedstawionych na nich przedmiotów. Link do gry znajdziesz  TUTAJ

6. Znajdź takie samo – to zabawa dla średniaków i starszaków, w której trzeba wśród trzech zestawów kolorowych pisanek, odnaleźć takie, które mają identyczny wzór. Zabawa rozwija percepcję wzrokową. Link znajdziesz TUTAJ

7. Otwórz pudełko – to kolejna propozycja dla starszaków. Po otwarciu pudełka należy podać pierwszą głoskę słowa, na jaką zaczyna się nazwa przedmiotu. Link do zabawy znajdziesz  TUTAJ

8. Zwierzęta – to propozycja dla dzieci 4 – 5 letnich. przedstawione na obrazkach zwierzątka, należy posortować według   kategorii: zwierzęta hodowlane i zwierzęta egzotyczne. Link do zabawy znajdziesz TUTAJ

Mam nadzieję, że zaproponowane przeze mnie gry, sprawią Państwu oraz Państwa dzieciom, dużo radości.

Małgorzata Michalska logopeda

 

 

12.05.2020

ZABAWA I NAUKA 

WSPÓLNE TWORZENIE GRY EDUKACYJNEJ

 

Drodzy Rodzice. Dziś chciałam zaproponować Wam obejrzenie filmiku, na którym znajdziecie dokładną instrukcję w jaki sposób, razem z dzieckiem wykonać karty do gry. Filmik zamieszczony jest na portalu „Idealnej mamy” i moim zdaniem, zdecydowanie jest godny uwagi. Proponowana przez autorkę zabawa, jak zwykle nie wymaga dużych nakładów finansowych, ijest możłiwa do przeprowadzenia w domu. W zależności od odpowiednich modyfikacji (zmniejszenia lub zwiększenia stopnia trudności), mogą sie w nią bawić dzieciaki zarówno 3 – letnie, jak i 7 – letnie. Oczywiście, jak większość proponowanych przeze mnie zabaw, ta również wymaga aktywnego udziału osoby dorosłej lub dużo starszego rodzeństwa. Myślę jednak, że w sytuacji, kiedy wielu z Państwa, wciąż pozostaje ze swoimi pociechami w domu, może ona stanowić miłą odmianę, a także stać się inspiracją, do twożenia nnych gier.

Zaproponowana zabawa przede wszystkim rozwija: motorykę małą i percepcje wzrokow, kreatywne myślenie. . Można ją również wykożystać,  np tak jak robi to Idealna Mama, do rozwijania myślenia matematycznego.

Link do filmiku znajdziesz TUTAJ

Życzę udanej zabawy.

Logopeda Małgorzata Michalska

 

07.05.2020

JESZCZE KILKA PROPOYCJI ZABAW

ROZWIJAJĄCYCH MOTORYKĘ DUŻĄ

 

Szanowni Rodzice. Mam nadzieję, że majowy weekend, pomimo ograniczeń wynikających z panującej epidemii, miną Państwu spokojnie i pozwolił  złapać chwilę wytchnienia, w tym niełatwym dla nas wszystkich czasie.  

Ponieważ, pogoda zrobiła nam się kapryśna i trudno jest  zapewnić dzieciom odpowiednią ilość ruchu na dworze  ( zwłaszcza, gdy pobyt na placach zabaw i kontakty z rówieśnikami, wciąż są niewskazane), chciałam zaproponować Państwu kilka zabaw ruchowych, możliwych do przeprowadzenia w domu. Propozycje te znalazłam na portalu „idealnej mamy” i z czystym sumieniem mogę je polecić. Wszystkie zaproponowane w filmiku zabawy, są to ćwiczenia rozwijające między innymi motorykę dużą, często przeprowadzane w przedszkolu, ale zaadoptowane w taki sposób, aby były możliwe do przeprowadzenia w warunkach domowych, przy użyciu przedmiotów, które Państwo z pewnością posiadają. Zaproponowane ćwiczenia nadają się do przeprowadzenia z przedszkolakami, w każdym wieku (zarówno 3, jak i 6 – letnimi), przy odpowiedniej pomocy z Państwa strony. Proponowane zabawy mogą być również modyfikowane przez Państwa, w zależności od warunków, jakimi dysponujecie oraz własnych predyspozycji fizycznych. W przypadku, gdy w domu, znajduje się więcej, niż jedno dziecko w wielu przedszkolnym, mogą one stanowić konkurencje pomiędzy rodzeństwem. Niezależnie od tego, w jaki sposób, zabawy te zostaną zaaranżowane, mam nadzieję, że sprawią Wam i Waszym dzieciakom dużo radości i pomogą Wam przetrwać w domu kolejne dni. 

Link do filmu z zabawami znajdziesz TUTA

Życzę wszystkim udanej zabawy.

Logopeda Małgorzata Michalska 

 

30.04.2020

DO POCZYTANIA – ROZWIJANIE MOTORYKI DUŻEJ

Szanowni Rodzice. Serdecznie zapraszam do zapoznania się z artykułami oraz wykładem, dotyczącymi rozwoju motoryki dużej. . Informacje  , pomogą Państwu odpowiedzieć na pytanie: Czym jest motoryka duża? Dlaczego stanowi tak ważną płaszczyznę rozwoju dziecka? W jaki sposób jej rozwój wpływa na inne sfery jego funkcjonowania? Znajdą tam Państwo również  przykłady czynności i prostych zabaw, wspierających sprawność fizyczną dziecka.

Chciałabym, aby zaproponowane przeze mnie materiały, stały się dla Państwa natchnieniem, przy organizowaniu wolnego czasu w trakcie nadchodzącego długiego weekendu. 

Film zawierający krótki wykład znajdziecie Państwo TUTAJ

a materiały do przeczytania  TUTAJ      oraz         TUTAJ

Życzę udanej lektury

logopeda Małgorzata Michalska

 

 

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PRACĘ RĘKI I DŁONI

Ćwiczenie 1:

Lekko uderzamy rękami dziecka w piasek, glinę, ziemię, groch, kasztany, itp., dostarczając mu różnorodnych wrażeń dotykowych.

 

Ćwiczenie 2:

Nawijamy dziecku na palce wstążeczki i różnej grubości barwne sznurki. W czasie tej zabawy opowiadamy dziecku o jego rękach.

 

Ćwiczenie 3:

Wkładamy ręce dziecka dżemu, kisielu, cukru, soli, śmietany, kremu, itp. Pozwalamy dziecku doznaniami dotykowymi, zapachowymi i smakowymi.

 

Ćwiczenie 4:

Na palce dziecka nakładamy naparstki i stukamy nimi po stole.

 

Ćwiczenie 5:

Malujemy z dzieckiem palcami.

 

Ćwiczenie 6:

Naklejamy z dzieckiem na papier różnego rodzaju wycinanki.

 

Ćwiczenie 7:

Rozmazujemy z dzieckiem na lustrze pianę i ciasto. Dzieci o słabych możliwościach ruchowych podczas zabawy leżą na klinie, lustro kładziemy na ziemi.

 

Ćwiczenie 8:

Na twarzy dziecka kładziemy duży papier i zachęcamy je do zdjęcia je z twarzy.

 

Ćwiczenie 9:

Bawimy się z dzieckiem piłeczkami o różnej wielkości, wadze i barwie oraz klockami lub  woreczkami z groszkiem.

 

ZESTAWY ĆWICZEŃ

  1. Malowanie. Rozluźnianie napięcia mięśniowego rąk

Przykłady ćwiczeń

  • Wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru;
    – Malowanie form kolistych;
    – Malowanie form falistych;
    – Malowanie dużych konturów rysunków.
  1. Usprawnianie końców palców

Przykłady ćwiczeń

– Stukanie czubkami palców;
– Malowanie suchym palcem (ścieranie farby z arkusza);
– Malowanie pęczkiem waty (ścieranie za pomocą wacika);
– Modelowanie w glinie i plastelinie;
– Wyrywanki i naklejanki;
– Nawlekanie koralików;
– Haftowanie na tekturkach z dziurkami

  1. Ćwiczenia graficzne

Przykłady ćwiczeń

  • Kreślenie form kolistych (ale za pomocą kredki lub flamastra);
    – Malowanie kredkami konturowych rysunków;
    – Kopiowanie rysunków (przerysowywanie przez kalkę techniczną rysunków konturowych);
    – Rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter.

 

Zestaw ćwiczeń usprawniających czynności chwytno – manipulacyjne:

  • Ćwiczenia uczące zaciskania rąk w pięści:
  • Położyć obie kończyny górne na stole,
  • Wyprostować stawy łokciowe,
  • naciskać całymi dłońmi na blat od stołu.

 

 

22.04.2020

 

NOWE POMYSŁY NA ZABAWY  WSPIERAJĄCE ROZWÓJ MOTORYKI MAŁEJ I NIE TYLKO

DLA MALUCHÓW I STARSZAKÓW

 

Drodzy Rodzice. Serdecznie zachęcam, do obejrzenia krótkich filmików, autorstwa pani Marty Gawin – Nauczyciela Przedszkola „Misie Tulisie” w Gyni. 

Zaproponowane przez Panią Martę zabawy, pozwalają wspierać  rozwój naszeg dziecka, nie tylko w zakresie sprawności manualnej, le też w wielu  innych obszarach. Przeznaczone są one do ćwiczeń, zarówno z dziećmi starszymi, jak i młodszymi. Ogromnym walorem wszystkich, spośród zaproponowanych tu ćwiczeń, jest to, że są one proste, możliwe do przeprowadzenia w domu, nie wymagają drogich zabawek, ani kosztownych środków, do ich realizacji.

Mam nadzieję, że ta propozycja spodoba się Państwu i umili czas, spędzony z Waszymi dziećmi w domu.

 

Szczegółowe opisy wybranej zabawy, znajdziecie Państwo pod podanymi adresami:

1. Sztuczny śnieg https://www.youtube.com/watch?v=smzxW4u095Q

2..Malowanie drzewa https://www.youtube.com/watch?v=smzxW4u095Q

3,Liczydełka sensoryczne https://www.youtube.com/watch?v=KRpy1IV-7m0

4.Liczydełka biedronki https://www.youtube.com/watch?v=ZMb65RIl0YI

5.Bałwanek sensoryczny https://www.youtube.com/watch?v=aWaLDXu87ac

6.Woreczki sensoryczne https://www.youtube.com/watch?v=mNQabwQaWvM

7.Pachnące farby https://www.youtube.com/watch?v=1WsUJLDWLMw

8.Cistopiankolina  https://www.youtube.com/watch?v=iKCIN4tRxeQ

9.Wakacyjny obrazek  https://www.youtube.com/watch?v=qxQ-gF42CP0

 

Życzę udanej zabawy:)

logopeda    Małgorzata Michalska

 

21.04.2020

POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA OFEROWANA PRZEZ NASZE MIASTO

Szanowni Rodzice. Na portalu Wrocławia, pojawiła się strona poświęcona pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w czasach epidemii. Powstała ona przy współpracy psychologów, pedagogów i terapeutów, zatrudnionych we wrocławskich Poradniach Psychologiczno – Pedagogicznych. Można w niej znaleźć wiele ciekawych artykułów, dotyczących pracy i funkcjonowania, w  obecnej sytuacji, zarówno w kontekści wychowania dzieci, jak i radzenia sobie ze stresem. Ciekawą i bardzo wartościową prorozycją oferowaną na stronie, jest możliwość konsultacji i uzyskania porad on – line, od specjalistów z wielu dziedzin. Serdecznie zapraszam do odwiedzenia tej strony. Bezpośredni adres do tej strony: 

Małgorzata Michalska

 

9.04.2020

BARDZO CIEKAWE ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE DLA DZIECI 🙂

Pakiet ćwiczeń grafomotorycznych

Ćwiczenia pochodzą ze strony https://www.facebook.com/lekcjegotowe/

Klaudia Kaczan


08.04.2020

 

JAK POŁĄCZYĆ WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA Z CODZIENNYMI OBOWIĄZKAMI

 

Wspieranie rozwoju dziecka, jest jednym z podstawowych zadań stojących przed rodzicami. O tym, że u dzieci w wieku przedszkolnym, w większości, odbywa się ono w trakcie zabawy, wiedzą wszyscy rodzice. Nie wszyscy jednak mają świadomość, że wykonywanie zwykłych codziennych czynności, takich jak sprzątanie, gotowanie, segregowanie prania itd. jeżeli odpowiednio je zaaranżujemy i zaangażujemy w nie naszego malucha, mogą stanowić doskonały pretekst do wspierania jego rozwoju w różnych sferach, a także pogłębiać relacje z nimi. A tak właśnie się dzieje. Dla dzieci między 3, a 7 r.ż. wykonywanie prostych czynności domowych, w towarzystwie mamy lub taty, nie stanowi obciążenia, nie jest przykrym obowiązkiem, tylko wspaniałą zabawą. Dlatego też, podejmując swoje obowiązki, nie sadzajmy maluchów przed telewizorem, komputerem, czy telefonem, tylko   zaplanujmy nasze działania w taki sposób, aby mogły one w nich brać czynny udział. My – rodzice, zyskamy dzięki temu trochę wolnego czasu i poczucie dobrze spełnionego obowiązku, a nasze pociechy, satysfakcję z tego, że wykonują „dorosłe zadania”, będą wdrażać się do przyszłych obowiązków, uczyć współpracy, a przy okazji rozwijać umiejętności w poszczególnych obszarach.

Zachęcam do zapoznania się z propozycjami przedstawionymi w materiale.

 

 

WSPÓLNE WYPIEKI

MAZUREK NA KRUCHYM CIEŚCIE

 

Pomoce: produkty na kruche ciasto (zob. internet, przepis na kruche mazurki), kilka małych foremek do kruchych mazurków, masa do polania mazurków, drobne cukiereczki, do ozdabiania.

Wspaniałym zajęciem, które można wykonywać razem z dzieckiem, jest pieczenie ciast. W szczególności nadają się do tego ciasta kruche. Stwórzmy dziecku, jego stanowisko pracy i pozwólmy działać. Dziecko w wieku przedszkolnym doskonale poradzi sobie z zagniataniem swojej porcji ciasta, wysmarowaniem tłuszczem małej blaszki, czy wyklejeniem jej ciastem. Fakt, że ciasto które robi, jest prawdziwym ciastem, doda mu motywacji do działania i podniesie samoocenę.

W trakcie zabawy pamiętajmy, żeby cały czas asystować dziecku, ale nie wyręczać, w zadaniach, które samodzielnie może wykonać. Każdą czynność najpierw prezentujemy sami, a następnie pozwalamy wykonać dziecku. Bardzo ważne jest też, aby jego zadania nie były żmudne i monotonne oraz aby nie przekraczały znacząco jego możliwości, np. dajemy mu mniejszą porcję ciasta, przydzielamy mniejszą ilość blaszek do wysmarowania itd. Zbyt monotonne lub zbyt trudne zadania spowodują, że nasz maluch szybko się zniechęci i zamiast, kojarzyć wspólną prace z zabawą, zacznie identyfikować ją z czymś niemiłym.

Absolutnie nie pozwalamy dziecku podchodzić do piekarnika czy gorącej kuchenki.

 

Po upieczeniu placuszków pod mazurki, zaangażujmy naszego malucha, do wspólnego ozdabiania: posmarujmy kremem kruche placki, a następnie damy dziecku cukiereczki i pozwólmy tworzyć przepiękne obrazy, na mazurkach, zgodnie z jego wyobraźnią.

Tak stworzone wypieki, w chwili kiedy staną na naszym stole lub zostaną przekazane innym członkom rodzinny na ich świąteczne stoły, będą stanowić dla dziecka powód do dumy, podbudowywać jego samoocenę i sprawiać mu wiele radości. Oprócz tego, wyrabianie ciasta przez dziecko usprawnia mięśnie dłoni i rozwija motorykę małą, ozdabianie kolorowymi cukiereczkami, gotowych mazurków rozwija koordynacje wzrokowo – ruchową i pracę ręki oraz kreatywne myślenie, a całość buduje pozytywną więź między członkami rodziny.

 

Serdecznie polecam i życzę zdrowych, spokojnych, wesołych Świąt Wielkiej Nocy

 

Małgorzata Michalska – logopeda

Adres

ul. Sienkiewicza 85,
50-347 Wrocław
tel. 71 7986775
sekretariat.p018@wroclawskaedukacja.pl

BIP

Logo BIP

Godziny pracy

pon. – pt. godz: 7:00 – 17:00
Do góry

Serwis wykorzystuje pliki cookies, korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na ich wykorzystywanie. Dowiedz się więcej o celu używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce Czytaj więcej...

Zamknij

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.
 
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
 
Pliki cookies (tzw. „ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
 
Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
 
- dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
 
- tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
 
- utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
 
- dostarczania użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
 
W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne" (session cookies) oraz „stałe" (persistent cookies). Cookies „sesyjne" są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe" pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
 
W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
 
Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
 
Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
 
Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl lub w sekcji „Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.
 

jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarkach?

-FIREFOX

-CHROME

-OPERA

-INTERNET EXPLORER

Wyłącz