Każdy z nas, zarówno duży jak i mały lubi być CHWALONY.POCHWAŁY, płynące z zewnątrz, od innych ludzi  wzmacniają naszą samoocenę oraz poczucie wartości i ważności. Stanowią silny bodziec motywujący do działania czy zmiany zachowania.

Czym jest POCHWAŁA? To według Popularnego Słownika Języka Polskiego „wypowiedź wyrażająca uznanie dla kogoś lub czegoś, podkreślająca zalety kogoś lub czegoś” a POCHWALIĆ  to „ mówić o kimś, czymś w sposób wyrażający pozytywną, wysoką ocenę, uznanie”.

Pierwsze prawo CHWALENIA- jeśli chcesz mieć dobre dziecko, to chwal je wiele razy w ciągu dnia!

A jeśli myślisz, że nie masz za co, to wymyśl, za co:

  • za podanie Ci gazety
  • przyniesienie kubka z herbatą
  • rozłożenie sztućców itp.

Sztuka CHWALENIA:

  • Opisz, co widzisz- widzę, że pamiętasz o obowiązkach…
  • Opisz, co czujesz- jak mi miło, gdy nie muszę przypominać i powtarzać, co masz robić
  • Podsumuj godne pochwały zachowanie dziecka- cieszę się, że jesteś odpowiedzialnym chłopcem/ odpowiedzialną dziewczynką… dobrym pomocnikiem… dobrym kolegą/ koleżanką itp.

Jak CHWALIĆ dziecko?

  • Bądź konkretny/na, opisuj zachowanie, które chcesz POCHWALIĆ
  • CHWAL natychmiast po dobrym zachowaniu
  • CHWAL pozytywnie, bez złośliwości
  • Pokaż uśmiechem, przytuleniem dziecka, że się cieszysz- pocałuj, obejmij
  • Zauważ, w czym dziecko jest dobre, nie czekając na zachowanie perfekcyjne
  • CHWAL zwłaszcza wtedy, gdy dziecko zmienia zachowanie, na którym Ci zależy
  • Wyrażaj się pochlebnie o dziecku w obecności innych
  • Mówienie dziecku np. po rodzinnej imprezie: byłeś/aś grzeczny/a, posłuszny/a niewiele mówi, bo nie wiadomo kiedy i w jakim momencie rodzic był zadowolony z dziecka

Pułapki CHWALENIA:

  • Nierealność POCHWAŁ- mów to, w co sam naprawdę wierzysz
  • Reakcja innych osób- CHWAL tak, aby inni nie mogli tego podważyć
  • Brak umiejętności szybkiego uzasadniania- czy umiesz odpowiedzieć, gdy ktoś zapyta: „A dlaczego tak uważasz?”
  • Łączenie CHWALENIA i wychowywania- „Świetnie sobie poradziłeś/aś z zadaniem, ale zobacz ile błędów w odpowiedzi”
  • POCHWAŁA jako jawna krytyka, czyli „nie” w POCHWALE- „Nie rozmawiałeś/aś dziś na lekcji”, „Nie zapomniałeś/aś posprzątać”
  • POCHWAŁA z aluzją i ironią: „O!, Jak świetnie ci idzie! Nie jesteś taki głupi/ia!” Dzieci nadpobudliwe, opozycyjno- buntownicze są bardzo wrażliwe na swoim punkcie

Zakazane słowa:

  • Tym razem dobrze Ci poszło
  • W końcu udało Ci się skończyć to zadanie
  • Zrobiłeś prawie dobrze jak brat
  • O! wreszcie masz wszystko co trzeba
  • Nareszcie zacząłeś pracować
  • Tylko dwa razy w tym tygodniu byłeś spóźniony
  • Synku, aż dwa razy w tym tygodniu pościeliłeś łóżko
  • Widzisz, jak chcesz to potrafisz
  • Mógłbyś tak zawsze pomagać mamusi
  • Całkiem nieźle to wykonałeś
  • Widzisz, starasz się i to zadanie wyszło ci prawie dobrze

Opracowanie: Dorota Margan w oparciu o materiały szkoleniowe Centrum Terapii i Edukacji Psychologiczno- Pedagogicznej Anima

About Author

Adres

ul. Sienkiewicza 85,
50-347 Wrocław
tel. 71 7986775
sekretariat.p018@wroclawskaedukacja.pl

BIP

Logo BIP

Godziny pracy

pon. – pt. godz: 7:00 – 17:00
Do góry