Ze względu na komplikacje przy edycji strony wyjątkowo zamieszczamy aktywności w aktualnościach a nie w zakładce grupy.
8.06.2020 – 12.06.2020
„Wakacyjne podróże”
Poniedziałek 8.06.2020
Zachęcamy do korzystania z gier interaktywnych:
https://view.genial.ly/5ed4259ddbd44e121591292f – „Na plaży” – ćwiczenie pamięci
https://view.genial.ly/5ed6040a5d5bf80d8a79dcae – ćwiczymy spostrzegawczość” Lato
https://view.genial.ly/5ed428da6a01c811e66ee69f – „Łączenie cech” Lato
Karta pracy, cz. 4, s. 60.
Wykonanie łódki według instrukcji. Rysowanie po śladach.
Ćwiczenia poranne – zestaw nr 38.
Tamburyn.
• Zabawa ruchowa z elementem skoku – Przeskakujemy morskie fale.
Dziecko wykonuje skoki obunóż do przodu – naśladuje przeskakiwanie fal.
• Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Szukamy muszelek.
Dziecko naśladuje chodzenie na czworakach po wodzie, szukanie muszelek; co pewien czas wykonuje klęk prosty i wyciąga otwarte dłonie przed siebie – pokazuje uzbierane muszelki.
• Ćwiczenia tułowia – Puszczamy kaczki.
Dziecko wykonuje przysiad, naśladując podnoszenie kamienia i puszczanie kaczek na wodzie; rzuty wykonuje raz jedną, raz drugą ręką.
• Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Sprawdzamy temperaturę wody.
Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Uderza palcami stopy przed sobą i szybko kładzie stopy, aby dotykały podłogi. Ćwiczenie wykonuje raz jedną, raz drugą nogą. Na sygnał – uderzenie w tamburyn – dziecko wykonuje skok do wody z przysiadem.
• Zabawa uspokajająca – Marsz po kole.
Dziecko maszeruje po kole; rytmizując tekst: Wakacje, wakacje to radości czas, i klaszcze; niechaj wita je z uśmiechem zawsze każdy z was – wykonują ukłon.
Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej – Zaremby Wakacyjne podróże.
• Zagadka matematyczna.
Plansza do zabawy matematycznej dostępna pod tym linkiem: https://drive.google.com/file/d/1-SXHv1wDRPzXcUZJIaXBiQP1NhP9juTx/view?usp=sharing
Dziecko oblicza, ile jest razem kropek w danym przykładzie. Wskazuje właściwe działanie, a niewłaściwe działanie i literę znajdującą się pod nim zasłania kolorowym kartonikiem lub zamalowuje na dowolny kolor.
Na planszy jest siedem przykładów, a z pozostałych liter, odczytanych kolejno, ma powstać wyraz wakacje.
Słuchanie opowiadania:
Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu.
Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani i najedzeni, wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze.
– Teraz możecie podróżować palcem po całym świecie.
– Super! – ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu! Gdyby kula ziemska obracała się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami
Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa i zaraz Azja i Australia.
– Tu jedziemy! – Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie. – Australia, Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale.
– W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata.
– A będzie tam gmach naszego przedszkola? – spytała Ada.
Olek spojrzał na siostrę z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce
Południowej.
– Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata. – Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym sobie – przeciągnął się leniwie.
– Może i ja zaproponuję podróż? – mama zajrzała do salonu. – Chciałabym pojechać z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa.
– No pewnie! Jedziemy do Kenii! Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie i żyrafy! – zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia, a może i lwa.
– A będzie tam nasz park? – nieśmiało spytała Ada.
Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu.
– Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym
– kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się zbyt szybko. Co będzie, jeżeli palec taty trafi na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ni przedszkola ani placu zabaw z dużą okrągłą piaskownicą.
– Stany Zjednoczone. Waszyngton – zakomunikował tata.
– Jest tam plac zabaw? – spytała Ada.
– Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i…
– Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada.
– Ja nie mogę! Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek.
– Chcę. Tylko nie tak daleko – bąknęła Ada.
– To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus.
Ada zamknęła oczy. ,,Niech los zdecyduje” – pomyślała i dotknęła palcem globusa.
– Tu!
Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli śmiechem.
– Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek.
Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia. W Warszawie jest jej przedszkole i dom, i park, i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani
dziadkowie. Co ważne, ich dom stoi w pobliżu lasu.
– Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki, pszczoły – zachwalała Ada.
– Mrówki, komary i muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego, ani Ady od podróży do dziadków.
Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to był najlepszy z wakacyjnych planów.
• Rozmowa na temat opowiadania.
− Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?
− Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?
− Jakie kontynenty były widoczne na globusie? (Rodzic obraca globus pokazuje kontynenty i odczytuje nazwy o których była mowa w opowiadaniu).
Zabawa ruchowa Do przodu, do tyłu.
Tamburyn, bębenek, dwa klocki, grzechotki itp.
Dziecko jest piłeczką. Skacze obunóż do przodu, gdy rodzic gra na bębenku; poruszają się do tyłu – kiedy gra na tamburynie.
Zabawa – opowieść ruchowa Na plaży (według Małgorzaty Markowskiej).
Jesteśmy na plaży. Spoglądamy w niebo, na którym fruwają latawce. (Dziecko biega po pokoju w jednym kierunku). Latawce unoszą się wysoko na wietrze. (Wznosi ramiona do góry). Teraz opadają w dół. (Wyciąga ramiona w bok). Przestało wiać. Latawce opadają na piasek. (Dziecko siada skrzyżnie). Rysujemy na piasku kształt swojego latawca. Wietrzyk zaczyna lekko wiać, latawce podrywają się do lotu. (Dziecko powoli podnosi się do stania i kontynuuje bieg po pokoju). Słonko świeci, piasek staje się gorący. Idziemy ochłodzić stopy w wodzie. Idąc, podnosimy wysoko kolana, staramy się utrzymać przez chwilę na jednej nodze. Wchodzimy do wody i ochładzamy ciała, polewając wodą ramiona, plecy, brzuch. Podskakujemy obunóż, rozchlapując wodę dookoła. Czas na kąpiel słoneczną. Kładziemy się na piasku i opalamy brzuchy. (Leży tyłem). Patrzymy na niebo i podziwiamy latawce. Teraz opalamy plecy. (Przechodzi, przez przetoczenie, do leżenia przodem).
Wtorek 9.06.2020
Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 76. (5cio latki)
Kolorowanie pól według kodu. Określanie, o czym śniła Ada.
Ćwiczenia indywidualne w czytaniu. (6cio latki)
Czytanie tekstu o wyjściu mamy, Olka i Ady do kina na film o małpce.
Książka (s. 92–93) dla dziecka.
Karta pracy, cz. 4, s. 62.
Słuchanie, dokąd podróżują ludzie podanymi środkami lokomocji. Naklejanie obok obrazków środków lokomocji obrazków odpowiednich miejsc.
Słuchanie piosenki Lato na wakacjach (sł. i muz. Krystyna Gowik) nagranie z płyty CD.
Płyta CD nr 2 utwór 21 możliwy do odsłuchania na stronach wydawnictwa MAC
Idzie lato poprzez pola,
roześmiane przyszło do nas,
do przedszkola.
Wita lato wszystkie dzieci:
„Na wakacje razem ze mną pojedziecie”.
Ref.: Na na na na na na na na na na na na,
już wakacji nadchodzi czas.
Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,
bo wakacji nadchodzi czas!
Więc walizki spakujemy,
plecak, piłkę i materac zabierzemy.
Z mamą, tatą, siostrą, bratem
po przygodę wyruszymy razem z latem.
Ref.: Na na na…
Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu piosenki.
− O czym jest ta piosenka?
− Dlaczego lato wita wszystkie dzieci?
− Gdzie możemy spędzić wakacje?
− Dlaczego najprzyjemniejsze są wyjazdy latem?
Ćwiczenia oddechowe – Na łące.
Odtwarzacz CD, nagranie piosenki Lato na wakacjach, szablon pszczoły.
Dziecko maszeruje w dowolnych kierunkach pokoju w rytmie piosenki. Podczas przerwy w nagraniu zatrzymują się. Rodzic zwraca się do dziecka: – Jesteśmy na wsi. Tutaj spędzamy wakacje. W ogrodzie pełnym drzew owocowych i kwiatów stoją ule. W nich mieszkają pszczoły, które wydają różne dźwięki, poruszając odpowiednio skrzydełkami. Unosi szablon przedstawiający pszczołę. Dziecko nabiera nosem powietrze. Kiedy je wypuszcza, wypowiada głoskę bzz lub buu.
Zabawa Bańki mydlane – rozwijanie sprawności ruchowej.
Odtwarzacz CD, nagranie piosenki Lato na wakacjach. Dziecko maszeruje w rytmie nagrania piosenki, w określonym kierunku. Na hasło wypowiedziane prze rodzica: „Bańki mydlane!”, naśladuje łapanie baniek – klaszcze w dłonie, zmieniając ich położenie.
Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.
Liczmany, kartoniki z liczbami i znakami: +, −, = (6-latek).
Zadanie 1.
Na hali, na hali
10 owiec juhas pasie.
Dwie w góry mu uciekły.
Ile teraz masz owiec, juhasie?
5cio latki:
Dzieci układają 10 liczmanów. Odsuwają 2.
Udzielają odpowiedzi na pytanie:
Teraz jest 8 owiec.
6cio latki
Układają 10 liczmanów. Odsuwają 2. Układają działanie:
10 – 2 = 8
Odpowiadają na pytanie:
Teraz jest 8 owiec.
Tak samo postępuje przy innych zadaniach.
Zadanie 2.
Do zagrody 9 owiec
wpędził juhas młody.
Ale cztery starsze owce
uciekły z zagrody.
Policz teraz szybko mi
ile owiec w zagrodzie śpi?
Zadanie 3.
Na hali, na hali
raz się tak zdarzyło,
że do 7 starszych owiec
3 młode przybyły
Powiedz teraz mi –
ile wszystkich owiec
w zagrodzie śpi?
Malowanie gór farbami na pogniecionej kartce.
Przygotować dziecku: farby plakatowe, kartka, pędzelek, kartka z bloku technicznego.
Dziecko formuje z pogniecionego papieru pasmo górskie, przykleja je na kartce z bloku technicznego; maluje farbami plakatowymi na różne odcienie brązu; maluje drzewa iglaste u podnóża gór.
Spacer w pobliżu miejsca zamieszkania – obserwowanie przyrody.
Środa 10.06.2020
Karta pracy, cz. 4, s. 62.
Słuchanie, dokąd podróżują ludzie podanymi środkami lokomocji. Naklejanie obok obrazków środków lokomocji obrazków odpowiednich miejsc.
Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 77. (5cio latki)
Rysowanie po śladach fal. Nazywanie tego, co się w nich ukryło.
Tworzenie mapy skojarzeń do wyrazu wakacje. (6cio latki)
Litery, obrazki, małe kartki, duży karton, wyraz wakacje.
Rodzic umieszcza na środku dużego kartonu wyraz wakacje. Dziecko podaje skojarzenia i rysuje je na małych kartkach lub układa odpowiednie wyrazy. Następnie Rodzic umieszcza je wokół wyrazu wakacje, tworząc mapę skojarzeń.
Ćwiczenia ruchowe rozwijające aparat ruchu.
Dowolny instrument muzyczny. Rodzic wykonuje akompaniament na dowolnie wybranym instrumencie. Dziecko maszeruje w rozsypce, wykonuje przeskoki z nogi na nogę, biega drobnymi krokami. Na przerwę w grze zamienia się w łabędzia. Napręża i wyciąga szyje, spogląda w różne strony. Kiedy usłyszy mocny dźwięk instrumentu, wykonuje drobnymi krokami obrót wokół siebie.
Masażyk „Malujemy lato”.
Dziecko wraz z domownikami zajmują miejsca na okręgu, jedno za drugim, za plecami dziecka siedzącego z przodu. Rodzic recytuje wiersz Bożeny Formy, dzieci palcami i dłońmi obrazują go na plecach np. rodzeństwa.
Dzieci:
Świeci słońce, wykonują rozwartymi dłońmi ruchy koliste n środku pleców,
pada deszcz: dotykają opuszkami palców różnych miejsc na plecach,
kapu, kap, kapu, kap. zaciśniętymi piąstkami delikatnie uderzają w różnych miejscach,
A my z latem wyruszamy energicznie przesuwają rozwarte dłonie z lewej strony do prawej,
zwiedzić świat, zwiedzić świat. poklepują rozwartymi dłońmi plecy w różnych miejscach,
Policzymy drzewa w lesie dotykają pleców kolejno wszystkimi palcami lewej dłoni i prawej dłoni równocześnie,
i kwiaty na łące, rysują kontury kwiatów,
powitamy tańcem księżyc masują plecy rozwartymi dłońmi,
i kochane słońce. wykonują szybki, okrężny masaż całą dłonią,
Pobiegniemy wąską dróżką, stukają, na przemian, opuszkami palców,
górskimi szlakami, rysują dwie linie równoległe (ścieżkę) palcami wskazującymi,
do kąpieli w słonym morzu całą dłonią rysują fale,
wszystkich zapraszamy. delikatnie szczypią.
Zabawa pantomimiczna – Odgadnij, co będę robił podczas wakacji.
Dziecko naśladuje czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku. Pozostali uczestnicy zabawy odgadują, o jaką czynność chodzi.
Karta pracy, cz. 4, s. 62–63 (fragment).
Kolorowanie na obu kartach wakacyjnego pociągu.
Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy Wakacyjny pociąg.
Napis Wakacyjny pociąg, dla dziecka: kartka z bloku technicznego z narysowanym na niej prostokątem (większym od rozmiaru widokówki) i dwoma kołami, widokówka z wybranego regionu Polski, klej, nożyczki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.
• Wycinanie kół i prostokąta.
• Malowanie prostokąta na dowolny kolor, a kół – na czarno.
• Po wyschnięciu przyklejenie widokówki na prostokącie, doklejenie kół tak, żeby powstał wagonik.
• Wykonanie pracy przez dziecko.
• Porządkowanie miejsc pracy.
• Łączenie wszystkich wagonów. Rodzic przygotował lokomotywę, do której są przyłączone wagony. Rodzic umieszcza nad pociągiem napis Wakacyjny pociąg.
Piątek 12.06.2020
Karty pracy, cz. 4, s. 64−65.
Odczytanie zdania: Jest lato.
Oglądanie zdjęć, słuchanie tekstu na ich temat, odczytanego przez Rodzica.
Rysowanie na każdej kolejnej gałązce o jedną jagodę mniej.
Kolorowanie rysunków.
• Układanie zdań na temat lata (z wykorzystaniem zdjęć z kart pracy). Np. Latem na polu dojrzewa zboże. Latem w ogrodach i na polach ludzie zbierają truskawki. Latem w lesie rosną jagody…
Dziecko układa zdania, Rodzic je zapisuje. Potem przypomina je dzieciom, a one liczą w nich wyrazy.
• Śpiewanie na wymyślone melodie tekstu:
Wiele dni czekałem/czekałam na to, żeby przyszło lato.
Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji.
Obrazki/zdjęcia różnych środków lokomocji – rozwiązań zagadek. Dziecko rozwiązuje zagadki i wskazuje obrazki/zdjęcia przedstawiające ich rozwiązania.
Można wykorzystać ten pdf: https://drive.google.com/file/d/14g-ST1ZMaR6zKMYe9YIJVIZmiTarCpJJ/view
Pędzi po torze szybko,
z daleka,
bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)
Ma skrzydła,
choć nie jest ptakiem.
Lata podniebnym szlakiem. (samolot)
Ma maskę,
a pod nią konie,
cylindry – nie na głowie.
A w środku siedzi człowiek. (samochód)
Ta wielka latająca maszyna
owada – ważkę, przypomina. (helikopter)
Słuchanie wiersza Marioli Golc Słoneczny uśmiech.
Nadchodzą wakacje,
słoneczna pora.
Słoneczny uśmiech
śle więc przedszkolak.
I tym uśmiechem
ze słonkiem razem
ogrzeje wszystkie
nadmorskie plaże
Promienny uśmiech
prześle też górom,
by się nie kryły
za wielką chmurą.
Ma jeszcze uśmiech
dla wszystkich dzieci.
Niech im w wakacje
słoneczko świeci.
• Rozmowa na temat wiersza.
− Kto przesyłał uśmiechy?
− Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy?
− Dlaczego przesyłał je dzieciom?
•Karty pracy, cz. 4, s. 68–69.
Oglądanie zdjęć miejsc, w których Ada i Olek byli rok temu z rodzicami na wakacjach, opowiadanie o niektórych z nich. Rysowanie po śladzie drogi rodziny Ady nad morze.
Karta pracy, cz. 4, s. 70.
Rysowanie w ramce na górze karty, gdzie dziecko pojedzie na wakacje, a na dole – gdzie chciałoby pojechać na wakacje. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji.
Dziecko słucha zagadek Barbary Kosmowskiej, dopowiada ich zakończenia – rozwiązania.
Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,
dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)
Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,
dlatego dbam o to i o tym pamiętam,
by w lesie wszystkim żyło się dogodnie.
Z tego powodu nie bawię się… (ogniem)
Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,
wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie!
Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,
czyli panu… (policjantowi)
Gdy nie ma rodziców w domu,
to choć bardzo przykro mi,
nie otwieram obcym ludziom
do naszego domu… (drzwi)
Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę
moje ukochane, gumowe… (kalosze)
Grzybobranie to grzybów zbieranie,
a nie ich jedzenie czy też smakowanie.
Dlatego po powrocie z lasu
sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)
Nie podchodzę do dzikich zwierząt,
bo choć są piękne i bajeczne,
bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)
(Zagadki pochodzą z e-podręcznika do EW na licencji CC –BY –3.0 www. epodreczniki.pl
Klasa 1, lato, blok 33, temat 163, plansza 2)
Karta pracy, cz. 4, s. 71.
Oglądanie rysunków schematycznych. Mówienie, na co powinno się zwracać uwagę na wakacjach. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 79. (5cio latki)
Otaczanie pętlami muszli tego samego rodzaju.
Porównywanie ich liczby.
Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 78–79. (6cio latki)
Czytanie wyrazów. Pisanie po ich śladach.
Czytanie tekstu. Odpowiadanie na pytania.
Wskazywanie odpowiednich zdjęć.