Szanowni Państwo!
Zwracam się do Państwa z troską i niepokojem. Coraz częściej obserwujemy wśród naszych przedszkolaków, zachowania świadczące o tym, że dzieci mają kontakt z treściami nieodpowiednimi dla ich wieku – zarówno bajki, jak i filmy, które dedykowane są dla starszych odbiorców.
W codziennych rozmowach dzieci wspominają tytuły takie jak: „ K-pop demon hunters”, „Ninjago” , „Squid Game” , „ Dragon ball „
Niestety wraz z tymi opowieściami pojawia się również odtwarzanie scen, pełnych przemocy, strachu czy napięcia, które dla przedszkolaka są zbyt silne, niepokojące, a nawet mogą wpływać na jego poczucie bezpieczeństwa.
W ostatnim czasie często zauważamy narastającą agresję słowną i fizyczną między dziećmi. Pojawiają się teksty i agresywne zachowanie, inspirowane wspomnianymi filmami – grożenie, „walka”, odpychanie , a nawet naśladowanie brutalnych scen. Dzieci często nie rozumieją , że to co widzą na ekranie , nie jest odpowiednim wzorcem zachowania, a ich emocje związane ze strachem lub nadmiernym pobudzeniem ujawnia się w kontaktach z rówieśnikami.
Wszyscy chcielibyśmy, aby dorastające dziś dzieci – przyszłe pokolenie – niosło ze sobą to, czego uczono nas samych; pomocy, bezinteresowności , wrażliwości i troskę o drugiego człowieka. To wartości uniwersalne, które nie tracą na znaczeniu, mimo szybko zmieniającego się świata , nowych technologii, czy pędzącej kultury. Wręcz przeciwnie – w czasach tak intensywnych bodźców i presji są one potrzebne bardziej niż kiedykolwiek. Dlatego tak ważne jest , aby w otoczeniu dzieci dominowały treści wzmacniające empatię, współpracę i życzliwość – nie te które uczą przemocy , rywalizacji za wszelką cenę czy bagatelizowania emocji innych osób.
Wierzę że wspólnie możemy wspierać dzieci w budowaniu postaw , które w przyszłości zaowocują dojrzałością , odpowiedzialnością i umiejętnością tworzenia zdrowych relacji. Proszę o szczególną uważność na to, jakie treści dzieci oglądają w domu, oraz o rozmowę z nimi na temat tego, co jest fikcją , a co realnym zachowaniem. W przypadku produkcji adresowanych do starszych widzów najlepiej całkowicie ograniczyć dostęp – nawet krótki fragment może okazać się dla dziecka zbyt intensywne i trudny do przetworzenia.
Naszym wspólnym celem jest stworzenie dzieciom bezpiecznego, spokojnego i wspierającego środowiska . Wierzę że dzięki Państwa pomocy, zrozumieniu i współpracy uda się ograniczyć niepokojące zachowania i przywrócić równowagę wśród grup rówieśniczych.
Dziękuję za zrozumienie i wsparcie. Z wyrazami szacunku. Dyrektor placówki Lidia Walczak-Iżycka


