Szanowni Rodzice.
Nasze oddziaływania związane z profilaktyką logopedyczna dotyczą wszystkich dzieci uczęszczających do P – 18 i odbywają się zarówno w trakcie zajęć planowanych, jak i w trakcie codziennych spontanicznych aktywności.
A oto nad czym będziemy pracować w poszczególnych grupach wiekowych, w bieżącym roku:
GRUPA 3- latki
- Kategoria: sprawność narządów artykulacyjnych
* Cel: uświadomienie dzieciom widocznych elementów, aparatu artykulacyjnego,
* Cel: nauka pracy z lusterkami,
*Cel: wprowadzenie prostych (statycznych ) ćwiczeń narządów mowy, połączonych z ruchami górnej części ciała.
2.Kategoria: artykulacja
*Cel: utrwalenie prawidłowej realizacji głosek szeregu ciszącego.
3.Kategoria: oddychanie
*Cel: uświadomienie dzieciom możliwości oddychania przez nos,
*Cel: utrwalenie oddychania torem nosowym, w spoczynku.
4.Kategoria: percepcja słuchowa
*Cel: identyfikowanie i różnicowanie dźwięków otoczenia.
GRUPA 4_latki:
1.Kategoria: sprawność narządów artykulacyjnych
Cel: usprawnianie narządów mowy, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń przygotowujących do prawidłowej realizacji głosek szeregu syczącego oraz pionizacji języka.
2.Kategoria: artykulacja
Cel: wprowadzanie i utrwalanie głosek szeregu syczącego, z zachowaniem odpowiedniej kolejności /s/z/c/dz/,
Cel: utrwalanie prawidłowej „wysokiej” realizacji głoski /l/,
3. Kategoria: oddychanie
Cel: różnicowanie fazy wdechu i wydechu, powiększanie pojemności płuc, pogłębianie fazy wydechu,
4.Kategoria: percepcja słuchowa
Cel: różnicowanie i identyfikowanie dźwięków podobnych.
Grupa 5 – latki
1.Kategoria: sprawność narządów artykulacyjnych
Cele: rozwijanie sprawności artykulatorów, pod kątem przygotowania narządów artykulacyjnych do prawidłowej realizacji głosek szeregu szumiącego.
2.Kategoria: oddychanie
Cel:: pogłębianie fazy wydechowej, wzmacnianie siły wydechu oraz pracy przepony.
3.Kategoria: artykulacja
Cel: wprowadzenie i utrwalenie głosek szeregu szumiącego.
4.Kategoria: percepcja słuchowa, słuch fonematyczny
Cel: różnicowanie głosek szeregów : ciszącego, syczącego oraz szumiącego.
Grupa 6- latki
1.Kategoria : oddychanie
Cel: pogłębianie fazy wydechu, powiększanie pojemność płuc, wzmacnianie pracy przepony oraz uczenie kontroli wydechu.
2.Kategoria: sprawność narządów artykulacyjnych
Cel: usprawnianie narządów artykulacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem pionizacji języka i ćwiczeń przygotowujących do prawidłowej realizacji głoski /r/.
3.Kategoria: artykulacja
Cel:
*utrwalanie prawidłowej realizacji głosek szeregu szumiącego.
* wprowadzenie głoski /r/ i utrwalanie głoski /r/ zgodnie z zasadami pracy logopedycznej.
4.Kategoria : percepcja słuchowa
Cel:
* różnicowanie głosek w obrębie trzech szeregów: ciszący, syczący, szumiący.
* różnicowanie głosek /r/l/j/