Drodzy Rodzice!
Jak już wiecie, nasze przedszkole, od września 2013 roku, uczestniczy w działaniach Miejskiego Programu Profilaktyki Logopedycznej. W latach roku szkolnym 2018/2019, przeszliśmy pozytywnie akredytację i otrzymaliśmy certyfikat MPPL, stając się tym samym, jednym z 18 przedszkoli na terenie Wrocławia, realizujących ten program. Posiadanie tego certyfikatu, stanowi dla nas ogromny zaszczyt, niesie za sobą rozliczne korzyści dla naszych podopiecznych, ale też narzuca na placówkę obowiązek spełniania określonych standardów.
Serdecznie zapraszam do zapoznania się ze standardami, jakie nasze przedszkole spełnia, w związku z przynależnością do MPPL.
Standardy placówki w programie profilaktyki logopedycznej
I. Baza
Placówka posiada warunki lokalowe i środki dydaktyczne umożliwiające wdrożenie programu profilaktyki logopedycznej.
Wskaźniki:
- Dyrektor zapewnia warunki lokalowe, środki dydaktyczne umożliwiające realizację programu profilaktyki logopedycznej.
- Placówka posiada gabinet logopedyczny wyposażony w narzędzia i nowoczesne pomoce logopedyczne.
- Placówka udostępnia salę do logopedycznych zajęć grupowych.
- W salach dla poszczególnych grup funkcjonują stanowiska logopedyczne wyposażone w pomoce logopedyczne.
II. Doskonalenie nauczycieli
Nauczyciele, logopeda stale szkolą się w zakresie profilaktyki logopedycznej.
Wskaźniki:
- Dyrektor nadzoruje realizację WDN-u w zakresie profilaktyki logopedycznej.
- Nauczyciele, logopeda, dyrektor uczestniczą w konferencji, cyklu seminariów, warsztatach doskonalących z zakresu logopedii wychowawczej.
- Logopeda uczestniczy w formach doskonalących z zakresu logopedii korekcyjnej.
- Nauczyciele, logopeda systematycznie pracują na terenie placówek w grupach roboczych, na każdym etapie wdrażania programu.
- Nauczyciele, logopeda dzielą się doświadczeniem i umiejętnościami prowadząc zajęcia otwarte dla nauczycieli ze swojej placówki i innych placówek w programie.
- Logopeda prowadzi zajęcia instruktażowo- pokazowe dla nauczycieli swojej placówki i innych placówek w programie.
W placówce i środowisku lokalnym promuje się osiągnięcia logopedy i nauczycieli.
Wskaźniki:
- Placówka dokumentuje działania nauczycieli i logopedy w zakresie profilaktyki logopedycznej.
- Konsultant WCDN- autor programu promuje logopedów i nauczycieli w środowisku edukacyjnym i lokalnym.
III. Działania w profilaktyce logopedycznej (uwzględniające wszystkie elementy, zadania MPPL).
Nauczyciele i logopeda dokonują diagnozy logopedycznej wszystkich dzieci w placówce.
Wskaźniki:
- Dyrektor zapewnia warunki do prowadzenia logopedycznych badań przesiewowych i badań specjalistycznych dzieci w placówce.
- Nauczyciele badają KBM, prowadzą obserwację zachowań językowych oraz przeprowadzają wywiad z rodzicami w ramach harmonogramu konsultacji.
- Logopeda dokonuje pełnej diagnozy logopedycznej dzieci wyłonionych w badaniu przesiewowym.
Dyrektor, nauczyciele, logopeda planują i wdrażają działania systemowe w zakresie profilaktyki logopedycznej w placówce.
Wskaźniki:
- Dyrektor zapewnia warunki do wdrożenia programu w placówce, monitoruje i wspiera wdrażanie programu.
- Nauczyciele pracują nowoczesnymi metodami dziećmi w grupie nad stymulacją mowy i języka oraz prowadzą systematyczny ich zapis.
- Logopeda prowadzi indywidualną terapię logopedyczną oraz wspiera nauczyciela w prowadzeniu zajęć grupowych.
- Nauczyciele, logopeda planują i przeprowadzają ewaluację cząstkową (05, 06 co roku) i końcową (po 4 latach) działań nakierowanych na dzieci, rodziców i środowisko lokalne.
- Placówka pisze program własny w zakresie profilaktyki logopedycznej.
Dyrektor, nauczyciele, logopeda współdziałają z rodzicami w zakresie profilaktyki logopedycznej.
Wskaźniki:
- Dyrektor wspiera, monitoruje przebieg współpracy z rodzicami.
- Nauczyciele, logopeda planują i przeprowadzają spotkania informacyjne dotyczące zagadnień profilaktyki opóźnień i zaburzeń rozwoju mowy i języka oraz stanu rozwoju mowy w dzieci w poszczególnych grupach.
- Logopeda we współpracy z nauczycielem prowadzi cykliczne warsztaty dla rodziców z dziećmi dotyczące stymulacji funkcji związanych z mową.
- Nauczyciele prowadzą cykliczne zajęcia otwarte dla rodziców, uwzględniające w/w problematykę.
- Logopeda prowadzi cykliczne, indywidualne konsultacje dla wszystkich rodziców.
Dyrektor, nauczyciele, logopeda współdziałają ze specjalistami i środowiskiem lokalnym w zakresie profilaktyki logopedycznej.
Wskaźniki:
- Dyrektor z konsultantem WCDN- autorem programu współpracują z Wydziałem Edukacji, Wydziałem Zdrowia i innymi strukturami samorządowymi.
- Logopeda organizuje specjalistyczne badania przesiewowe ortodontyczne i audiologiczne.
- Nauczyciele planują i przeprowadzają wspólnie z innymi placówkami w programie projekty edukacyjne uwzględniające potrzeby dzieci w zakresie profilaktyki logopedycznej.
Harmonogram działań w roku szkolnym 2020/21
Działania w Przedszkolu nr 18 „Wiolinek” , podejmowane w ramach realizacji Miejskiego Programu Profilaktyki Logopedycznej w roku szkolnym 2020/2021
Badanie mowy dzieci narzędziami badawczymi- badania diagnostyczne wszystkich dzieci w placówce:
- Badanie przesiewowe dzieci nowoprzyjętych do przedszkola przy użyciu Podręcznej Karty Analizy Rozwoju Mowy w wersjach dla dzieci trzyletnich, czteroletnich, pięcioletnich i sześcioletnich.
Badania dzieci trzyletnich – początek II semestru roku szkolnego 2020/2021. Badania wszystkich pozostałych dzieci – początek I semestru roku szkolnego 2020/2021.. Badania prowadzi logopeda wraz z nauczycielami poszczególnych grup. - Wstępny wywiad z rodzicami dzieci nowoprzyjętych do przedszkola – I semestr roku szkolnego 2020/2021.
- Ciągła obserwacja werbalnych i pozawerbalnych dzieci, nowoprzyjętych do przedszkola – I semestr roku szkolnego 2020/2021.
- Pełna diagnoza logopedyczna przeprowadzona przez logopedę, dzieci z grup II,III,IIIa,IV,IVa – wrzesień / październik 2020.
Omówienie wyników badań i obserwacji zachowań komunikacyjnych oraz opracowanie kategorii zmian do pracy dla poszczególnych grup wiekowych – październik 2020 (grupy II,III,IIIa,IV,IVa), styczeń 2021 (grupa I)
Codzienne prowadzenie przez nauczycieli grup, zajęć z zakresu profilaktyki logopedycznej, w ramach zajęć „w ranku” – cały rok szkolny.
Prowadzenie przez logopedę zajęć logopedycznych, z elementami logorytmiki, w każdej grupie przedszkolnej – od listopada 2020.
Prowadzenie indywidualnych zajęć logopedycznych z dziećmi wyłonionymi podczas badań logopedycznych, objętymi pomocą psychologiczno – pedagogiczną – od listopada 2020 do czerwca 2021.
Organizowanie indywidualnych konsultacji logopedycznych dla rodziców z dziećmi:
- udostępnienie adresu e – mail, na za pośrednictwem którego, rodzice na bieżąco mogę zadawać pytania i otrzymują informacje, dotyczące ich dzieci oraz działań podejmowanych przez logopedę i p nauczycieli poszczególnych grup, dotyczących profilaktyki i terapii logopedycznej logopeda.malgorzata@michalska.edu.pl
- informowanie na bieżąco rodziców, o wynikach diagnozy i obserwacji logopedy i nauczycieli, dotyczących kompetencji komunikacyjnych dzieci – cały rok szkolny 2020/2021 logopeda dostępny jest dla rodziców w każdy czwartek w godzinach 14.30 – 17.00.
Publikowanie przez logopedę, na stronie przedszkola materiałów i filmików pomocnych rodzicom, w prowadzeniu zabaw, z zakresu rozwijania kompetencji komunikacyjnych, w domu.
Organizowanie warsztatów dla rodziców z dziećmi, posiadającymi określoną wadę wymowy, bezpośrednio lub za pośrednictwem komunikatora – II semestr roku szkolnego 2020/2021
Prowadzenie zajęć instruktażowo- pokazowych (logopedycznych, logorytmicznych) oraz szkoleń z zakresu logopedii wychowawczej i działań MPPL, skierowanych do nauczycieli oraz udostępnianie im linków do interesujących materiałów szkoleniowych z zakresu profilaktyki logopedycznej – cały rok szkolny 2020/2021.
Uczestnictwo w zajęciach otwartych prowadzonych przez nauczycieli z placówki własnej oraz placówek realizujących MPP – os stycznia do czerwca 2021.
Organizacja zajęć otwartych dla przedszkoli MPPL, prowadzonych przez nauczyciela grupy IIIa, Jolantę Gruchaj – 13.01.2021
Współpraca ze środowiskiem lokalnym i specjalistami – cały rok wdł. potrzeb.
- Współpraca z prywatną Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, w zakresie terapii logopedycznej oraz realizacji zajęć WWRD.
- Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, nr. 2 w zakresie diagnozy logopedycznej i psychoogiczno – pedagogicznej oraz terapi logopedycznej.
- Współpraca z innymi placówkami realizującymi program WWRD, w zakresie realizacji zajęć terapeutycznych.
- Współpraca z laryngologiem, w ramach pełnej diagnozy laryngologicznej.
Urządzenie kącików logopedycznych w poszczególnych salach- kontynuacja pracy rozpoczętej w poprzednich latach – od września 2020.
Zaznajamianie nauczycieli z nowymi pomocami do zajęć logopedycznych i dostarczanie im pomocy do prowadzenia zajęć profilaktycznyc – cały rok wdł potrzeb.
Praca nauczyciela z grupą przedszkolną lub w małych zespołach nad stymulacją funkcji związanych z mową -cały rok szkolny 2020/2021 wdł. potrzeb:
- prowadzenie zabaw tematycznych i grupowych zabaw logopedycznych z wykorzystaniem ćwiczeń oddechowo- fonacyjnych, kinestezji artykulacyjnej, słuchu fonemowego, uwagi, autokontroli słuchowej,
- kontrola i korekcja sposobu żucia i połykania podczas posiłków oraz sposobu oddychania, w trakcie codziennej aktywności dzieci.
Ogólno wrocławski konkurs na limeryk – rozwiązanie luty 2021.
Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, z udziałem wszystkich dzieci z Przedszkola 18 – luty 2021.
Udział Przedszkola 18, w Ogólnopolskim Przeglądzie Bajki Logopedycznej – kwiecień 2021.
Ewaluacja działań programu, na terenie placówki.