Drodzy Rodzice
Ponieważ docierają do mnie informacje, że prowadzona przeze mnie zakładka, poświęcona profilaktyce logopedycznej, jest dla Was mało czytelna i macie problem z dotarciem do aktualnych informacji, dlatego też postanowiłam nieco zmienić jej budowę. Działy, które były w zeszłym roku, pozostają nadal i można do ich treści dotrzeć klikając w odpowiednie odnośniki poniżej. Nowe informacje, dotyczące aktualnie realizowanych celów, w pracy w ramach profilaktyki logopedycznej oraz propozycje zabaw, pomocnych w ich realizacji, będą znajdować się w tym miejscu. Zmiana ta ma na celu ułatwienie Państwu korzystania mojej pomocy. Jeżeli macie Państwo jeszcze jakieś sugestie odnośnie informacji, które Waszym zdaniem powinny się tu znaleźć, piszcie proszę na mój adres e- mail: logopeda.malgorzata@michalska.edu.pl
29.05. 2021
Szanowni Rodzice. Etap edukacji zdalnej, mamy już za sobą. Nie oznacza to jednak, że w prowadzonej przeze mnie zakładce Miejskiego Programu Profilaktyki Logopedycznej, nic się nie dzieje.
Dzisiaj chciałam Państwa zaprosić na spotkanie z prof. Jagodą Cieszyńską – Rożek. Pani Profesor jest wspaniałym psychologiem, logopedą, a także bardzo mądrym człowiekiem. Jest ona również Twórczynią Metody Krakowskiej oraz założycielką Centrum Metody Krakowskiej. W proponowanych przeze mnie krótkich wywiadach, opowiada o nurtujących wielu rodziców zagadnieniach, związanych z rozwojem dziecka, w wielu aspektach.
- Czy dziecko, u którego nie wystąpił normatywny rozwój mowy, należy uczyć czytać i jak to robić? Wywiad z prof. Jagodą Cieszyńską-Rożek – część 1 – Bing video
- Czym jest dziennik codzienne aktywności, jak go wykorzystać w nauce czytania i terapii dzieci z nienormatywnym rozwojem mowy. Czy dzieci nauczone czytać metodą głoskowania, przestawiać na proponowaną przez Panią Profesor metode sekwencyjno – symultaniczną? O co chodzi z dominacją stronną? Wywiad z prof. Jagodą Cieszyńską-Rożek – część 2 – Bing video
- Czy dziecko w łonie matki można stymulować, a jeżeli tak, to jak to robić? Jak stymulować maluchy po urodzeniu i czy jest to dla nich męczące? Jaki wpływ mogą mieć Misie – Szumisie? Wywiad z prof. Jagodą Cieszyńską-Rożek – część 3 – Bing video
- Jak zniwelować problemy z zasypianiem dziecka? Kiedy prawidłowo wprowadzać kolejne pokarmy, do diety dziecka, tak aby było to korzystne dla rozwoju mowy dziecka? Jakie symptomy u malucha powinny nas zaniepokoić? Wywiad z prof Jagodą Cieszyńską-Rożek – część 4 – Bing video
- Jaki jest wpływ wysokich technologii na rozwój mózgu dziecka? Jakie niebezpieczeństwo kryje się w nadmiarze dostępu do wysokich technologii? Kiedy dzieci mogą i powinny sięgać do środków multimedialnych? Co wiąże się z dwujęzycznością u emigrantów? Jak ułatwić dziecku życie w tej trudnej sytuacji? W jakim języku mówić do dziecka na emigracji? Wywiad z prof Jagodą Cieszyńską-Rożek – część 5 – Bing video
- Jak rozmawiać przy dziecku w rodzinach dwujęzycznych? Jak wpływa dieta na rozwój i funkcjonowania dziecka z autyzmem i ze spektrum autyzmu? Czy suplementować dietę i jak? Jak funkcjonuje społecznie dziecko z zespołem Aspergera? Jak pomóc mu w uczyło się funkcjonowania społecznego? Czy uczyć małe dziecko, drugiego języka (w rodzinach nie dwujęzycznych)? Kiedy zacząć uczyć dziecko obcego języka i jakie warunki, ta nauka musi spełniać? Wywiad z prof Jagodą Cieszyńską-Rożek – część 6 – Bing video
Mam nadzieję, że te krótkie filmiki, rozwieją wiele Państwa wątpliwości i zachęcą do dalszych poszukiwań.
Życzę przyjemnego oglądania 🙂
13.04.2021
Dzisiaj proponuję Państwu zabawy artykulacyjne, zgodne z celami, jakie realizujemy w kwietniu, w poszczególnych grupach wiekowych, w zakresie profilaktyki logopedycznej.
Jeśli Twoje dziecko jest 3- latkiem, a Ty chcesz poznać zabawę, dzięki której pomożesz mu , w prosty sposób utrwalić prawidłową realizację samogłosek oraz prostych dźwięków, kliknij TUTAJ
Jeśli Twoje dziecko jest 4 – latkiem, a Ty chcesz zobaczyć, dzięki jakiej zabawie pomożesz mu utrwalić prawidłową realizację głoski /s/, kliknij TUTAJ.
Jeśli Twoje dziecko ma 5 lat, a Ty chcesz mu pomóc utrwalić prawidłową realizację głoski /sz/, kliknij TUTAJ.
Jeżeli chcesz otrzymać materiały, które pomogą Ci zorganizować proponowaną przeze mnie zabawę, napisz do mnie e – mail, na adres logopeda. malgorzata@michalska.edu.pl
06.04.2021
Dzisiaj przygotowałam trochę treści teoretycznych, aby każdy z Państwa orientował się, czego w zakresie rozwoju mowy, może wymagać od swojego dziecka.
Jeżeli jesteś ciekawy, jak przebiega rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym, kliknij
01.04.2021
W dniu dzisiejszym, chciałam Państwu zaproponować kilka zabaw oddechowych. Prawidłowy sposób oddychania jest dla rozwoju mowy bardzo ważny. Proponowane przeze mnie zabawy oddechowe, można wprowadzać niezależnie od proponowanych wcześniej ćwiczeń motoryki artykulacyjnej.
Ćwiczenia dla dzieci 3 letnich kliknij TUTAJ
Ćwiczenia dla dzieci 4 letnich kliknij TUTAJ
Ćwiczenia dla dzieci 5 letnich kliknij TUTAJ
Ćwiczenia dla dzieci 6 letnich kliknij TUTAJ
30.04.2021
A oto pierwsze zabawy, jakie proponuję dla Państwa pociech. Ich celem jest usprawnianie narządów artykulacyjnych, czyli warg i języka. Ich sprawność jest ważna, gdyż w dużej mierze, to od nich zależy wyrazistość naszej mowy. Dlatego też, zaprezentowane poniżej ćwiczenia, nasze dzieciaki powinny wykonywać każdego dnia. Ponieważ wiele z naszych maluchów (zwłaszcza 3-, 4 – latków), nie ma jeszcze świadomości, jak ułożona jest ich buzia i język, pomocne może być ćwiczenie przed lustrem. Jeżeli chcecie Państwo uzyskać pomoce dydaktyczne wykorzystane w filmach proszę o kontakt na logopeda.malgorzata@michalska.edu.pl .
Życzę udanej zabawy 🙂
Ćwiczenia dla dzieci 3 letnich kliknij TUTAJ
Ćwiczenia dla dzieci 4 letnich kliknij TUTAJ
Ćwiczenia dla dzieci 5,6 letnich kliknij TUTAJ
Dla wszystkich grup wiekowych kliknij TUTAJ
A TERAZ KILKA SŁÓW O TYM CO ZNAJDZIECIE PAŃSTWO W POZOSTAŁYCH ZAKŁADKACH :
- HARMONOGRAM DZIAŁAŃ, jak sama nazwa wskazuje, plan działań, na bieżący rok, związanych z uczestnictwem przedszkola w Miejskim Programie Profilaktyki Logopedycznej oraz standardowej pracy logopedy. W bieżącym roku, wiele spośród tych działań nie zostało zrealizowanych, z powodu pandemii. Jeżeli chcesz wejść do tej zakładki, kliknij TUTAJ
- STANDARDY PLACÓWKI – w tym miejscu są opisane standardy, jakie musi spełniać placówka, która otrzymała certyfikat Miejskiego Programu Profilaktyki Logopedycznej. Dotycza one: wykształcenia kadry, zaplecza technicznego, podejmowanych działań etc. Nasze przedszkole, jako jedno z przedszkoli MPPL, spełnia opisane standardy. Jeżeli chcesz wejść do tej zakładki, kliknij TUTAJ
- DO POCZYTANIA – to zakładka, w której zamieszczam wszystkie ciekawe artykuły i filmiki, jakie uda mi się znaleźć w internecie , dotyczące profilaktyki logopedycznej, rozwoju komunikacji itp. . Zachęcam do zapoznania sie z zamieszczonymi tam mareriałami Jeżeli chcesz znaleźć się w tej zakładce, kliknij TUTAJ
- NAD CZYM PRACUJEMY W POSZCZEGÓLNYCH GRUPACH? – to informacje na temat celów, jakie obraliśmy do realizacji w bieżącym roku, w poszczególnych grupach wiekowych. Jeżeli chcecie Państwo się z nimi zapoznać, proszę kliknąć TUTAJ
- W CO SIĘ BAWIĆ? to zakładka zawierająca swoje podstrony. Na każdej z nich znajduje się materiał teoretyczny oraz instrukcje do prostych ćwiczeń, rozwijających funkcje w poszczególnych obszarach: cz1 – ćwiczenia motoryki artykulacyjnej, cz2 – ćwiczenia oddechowe. Jeżeli chcesz przejść do tej zakładki kliknij TUTAJ (ćwiczenia artykulacyjne) lub TUTAJ (ćwiczenia oddechowe). W zakładce „W co się bawić?”, znajdziecie Państwo również linki do gier on – line. Jeżeli chcesz przejść do gier on – line, kliknij TUTAJ
Mam nadzieję, że wprowadzone zmiany i ten krótki przewodnik, po istniejących już zakładkach, ułatwi Państwu efektywne korzystanie z zakładki MPPL.
Małgorzata Michalska logopeda